Improvisatie en structuur, dans en muziek, lichaam en trompet golven door elkaar en worden één.
Tide laat muziek en dans samensmelten tot één ervaring, waarbij structuur en improvisatie af en aan over elkaar heen rollen als golven in de branding. Twee lichamen, twee massa’s trekken elkaar aan. Beweging en stilstand veranderen voortdurend van (elkaars) gedaante en laten sporen na. Dit stuk vervaagt de grenzen tussen muziek en dans tot ze niet meer bestaan. Hetzelfde geldt voor het publiek: kijken, luisteren en voelen doe je met je hele lichaam.
Bára Sigfúsdóttir is een IJslandse danseres en choreograaf die hedendaagse dans studeerde in Reykjavik, Amsterdam en ook in Brussel aan P.A.R.T.S. Na enkele jaren met gezelschappen te hebben gewerkt en getourd, focust ze nu op eigen creatie. Zo ging in 2015 The Lover in première in Beursschouwburg, een voorstelling die in 2019 op de Gríman (Icelandic Performing Arts Awards) in de prijzen viel in de categorieën dancer of the year en choreographer of the year. In haar werk onderzoekt Sigfusdottir eeuwig-eigentijdse kwesties als de relatie mens-natuur en lichaam-maatschappij. Daarvoor vertrekt ze meestal van georganiseerde improvisatie. Zo kwam voor 'Tide' ook de uitwisseling en samenwerking met Eivind Lønning tot stand. De Noorse componist-trompettist is nu al zeer gevierd om zijn unieke sound die voortkomt uit uitgebreid onderzoek naar improvisatie binnen een strikte muzikale structuur en naar technieken om heel lang aan één stuk door te kunnen blijven spelen.
Deel van ‘We Love You’, een multidisciplinair programma on love beyond the romantic and the self - sep oct nov dec 2019.
barasigfusdottir.com
instagram.com/bara.sigfusdottir
instagram.com/eivindlonning
45', no language
choreography and dance: Bára Sigfúsdóttir, music created and performed by: Eivind Lønning, co-production: kunstenwerkplaats Pianofabriek, with the support of: kunstencentrum nona, Slaturhusid Egilsstadir, Reykjavik dance atelier and Scenehuset Oslo, with the financial support of: Funding for Norwegian and Icelandic Collaboration, Art Council Norway, Vlaamse Gemeenschapscommissie and the Mobility Fund of the Nordic Culture Point, thanks to: An De Hondt.