Gesprekken over ableisme.
Vaak etaleren kunstscholen, platformen en instellingen universele en inclusieve waarden, maar in hun organisatie en beleidsvorming maken ze nog steeds gebruik van elitaire en exclusieve werkwijzen. De categorisering van 'mensen met een handicap en/of neurodiversiteit' is een signaal voor een debat over productiviteit, zorg, inclusiviteit, representatie en taalgebruik dat direct of indirect betrekking heeft op iedereen in de kunstwereld die bepaalde privileges niet heeft.
We praten over begrippen zoals non-curricula, toegangelijkheid en sociale codes, en proberen aan te tonen hoe het alomtegenwoordige discours van ontoegankelijkheid ervan doordrongen is en hoe ze vervat zitten in de artistieke praktijk, mentale gezondheid en identiteit van de sprekers.
19:00 lecture performance 'NON/Ableism'
Over getuigenissen en ableism door Mira Bryssinck (she/her) & Josefien Cornette (they/them, she/her)
Wat betekent het om te getuigen? Waarom moeten we luisteren? We hebben allemaal een verhaal te vertellen, maar hoe eisen we dat er naar geluisterd wordt? Deze lezing is een oproep om getuigenissen als kunstobjecten in een artistieke praktijk op te nemen, om institutionele problemen te emanciperen, te diversifiëren en te bekritiseren via een belichaamde praktijk. In de woorden van Sarah Ahmed: "Klachten en weigeringen om stil te blijven als een methode van diversiteitswerk". Ondertussen zal de lezing het belangrijkste vocabulaire van disability studies introduceren via de stemmen van anderen.
20:00 paneldiscussie
Over de praktische aspecten van toegankelijkheid in de culturele sector.
Met Mira Bryssinck, Josefien Cornette, Marianne Mulakoze, Marijn Prakke en Daan Vander Steene.
Dit evenement gaat door in het Engels. Vragen kunnen gesteld worden in het Frans, Engels en Nederlands.
Visuele ondersteuning en woordenschat wordt gegeven in het Engels en Nederlands.
Beurscafé is volledig toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Als je vragen hebt over toegankelijkheid, neem dan contact met ons op via hello(at)beursschouwburg.be
BIO'S
Mira Bryssinck is theatermaker en actrice die drama studeerde aan het KASK in Gent. Ze maakte de voorstelling 'Utopia' in samenwerking met het buurthuis Villa Voortman en acteerde in de televisieserie 'Tytgat Chocolat'. Mira is lid van collectief Par Hasard en maakte deel uit van het montignardsproject in Monty. Ze was eerste laureaat van de karenvernimmen prijs en de vocatio beurs. Mira is voortdurend op zoek naar het spanningsveld tussen taal en beeld. Ze heeft een voorliefde voor absurd theater dat verbindt en bevreemdt in een steeds wisselende dynamiek.
Josefien Cornette (die/zij) is kunstenaar en schrijver met een achtergrond in kunstgeschiedenis, feminisme en - kritische - Disability Studies. Josefien verkent een artistieke praktijk die ingebed is in artistiek onderzoek, waarbij hen strategieën bedenkt om verhalen te vertellen, te schrijven en te documenteren. Hun werk wordt geprezen als rebels en poëtisch, en won verschillende prijzen, waaronder de DiverGent Scriptieprijs (2020) met hun boek-manuscript A House Called Pain.
Marianne Mulakoze is een Belgisch-Rwandees-Congolees multidisciplinair kunstenaar. Op haar blog MULAKOZè brengt ze onderwerpen onder de aandacht die haar raken zoals adoptie, handicaps en tot handicap leidende ziekten, slow fashion, racisme en seksisme. "Deux pouces" / Twee Duimen is Mariannes pseudoniem als beeldend kunstenaar. MULAKOZè ATELIER is haar naaiatelier en de digitale media die waarmee ze bewustzijn wil creëren over de impact van de textielsector op mens en milieu. Marianne probeert een evenwicht te vinden met haar bijzondere lichaam, haar verschillende identiteiten en haar werk met een focus op persoonlijke ontwikkeling. Tegelijkertijd betrekt ze anderen in dit proces en is ze voortdurend op zoek het evenwicht tussen het individu en het collectief.
Marijn Prakke volgde acteeropleidingen in Brussel, Den Haag en New York. In zijn onderzoeksproject Cripping the Stage aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen onderzoekt hij wat verbeelding met een beperking op het podium zou kunnen inhouden. Hij probeert theater te maken die niet over handicaps gaat, maar die de wereld bekijkt door een “crip"-lens. De film Freaks uit 1932 is hiervoor zijn inspiratiebron. Met Kunstenpunt ontwikkelt hij "moedige ruimtes" die het gesprek aanwakkeren over het gebrek aan representatie van mensen met een handicap op alle niveaus van de culturele sector, maar vooral in artistieke en leiderschapsfuncties.
Daan Vander Steene is sinds september 2020 zakelijk leider bij NTGent. Daan is pedagoog van opleiding en specialiseerde zich daarna in social profit management en projectmanagement als kabinetschef bij schepen Resul Tapmaz en bij de toenmalige burgemeester Daniël Termont. Daan heeft een passie voor sociale rechtvaardigheid.
Beeld: ‘Do you want us here or not’ - 2018 Shannon Finnegan