Is zich vasthouden aan één bepaalde seksualiteit, een vorm van onderdrukking? Ten koste van wat? Ten koste van wie? Het is tijd een knoop te ontrafelen waarvan je misschien niet eens wist dat hij bestond. Canadese kunstenares Dana Michel weet met haar gedurfde choreografieën conventies te doorbreken. Via dans en performance geeft ze vorm aan verschillende lichamen en ideeën die de platgetreden paden van stereotype lichamelijkheid en identiteit verlaten. Haar werk is sterk doordrongen door beeldhouwkunst, film, comedy, psychologie en sociale reflecties. In vorig werk onderzocht Michel reeds de onderdrukking van culturele identiteit. Haar nieuwste creatie CUTLASS SPRING graaft in de veelzijdige beleving van menselijke seksualiteit. Michel zoekt uit hoe culturele onderdrukking en haar leven als performer, moeder en geliefde haar seksuele identiteit hebben gevormd.
created and performed by: Dana Michel, artistic activators: Ellen Furey, Peter James, Mathieu Léger, Roscoe Michel, Yoan Sorin, Alanna Stuart, sound consultant: David Drury, lighting design: Karine Gauthier, technical direction: Caroline Nadeau, Karine Gauthier, presentation: Kunstenfestivaldesarts, Beursschouwburg, production: Dana Michel, coproduction: Kunstenfestivaldesarts, Arsenic (Switzerland), Bastard Festival (Norway), Black Box Teater (Norway), Centre Chorégraphique National d’Orléans (France), National Arts Center (Ottawa, Canada), Festival TransAmériques (Montreal, Canada), Julidans (Netherlands), Montpellier Danse (France), Moving in November (Finland), executive production: Par B.L.eux, distribution: Key Performance, creative residencies: Beursschouwburg, Centre Chorégraphique National d’Orléans (France), National Arts Center (Ottawa, Canada), CounterPulse (San Francisco, United States), Galerie du Dourven (France), Par B.L.eux (Montreal, Canada), Usine C (Montreal, Canada), Reykjavik Dance Festival (Iceland), Tanzhaus Zürich (Switzerland)
Picture © Fanny Trichet