In een surround sound installatie gaat deze intieme solo op zoek naar de geschiedenis van zwarte Colombianen, door de ont-whitewashing van salsa.
€12 reductie
€8 student
In “EL VAIVÉN” verdiept Camilo Mejía zich in de diepgaande relatie tussen zijn lichaam en het salsagenre. De gelaagde elementen die deze verbinding definiëren – van schaamte tijdens de geheime lessen van zijn grootmoeder tot de fiere kracht van een culturele verzetssrijd – hebben niet enkel zijn eigen leven diepgaand beïnvloed maar ook bijgedragen aan de collectieve verbeelding van Latijns-Amerika. Door concepten als zwartheid, mannelijkheid, queerness, migratie en spiritualiteit te onderzoeken, daagt Camilo de dominante verhalen rond deze onderwerpen uit en verlegt hij de grenzen van hoe we ze begrijpen. “EL VAIVÉN” geeft uiting aan Camilo Mejía's diepe verbondenheid met dans en salsamuziek, en neemt je mee naar een raadselachtig rijk vol verhalen, herinneringen, dromen, mythen en levendige soundscapes die uit onverwachte hoeken van het theater opstijgen in een surround sound installatie.
Bio
Camilo Mejía, een multidisciplinaire kunstenaar uit Cali, Colombia, groeide op omringd door muziek en dans, maar begon pas op zijn 21e met een formele dansopleiding in Barcelona. Zijn passie voor improvisatie en performance leidde hem naar Salzburg SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance). In zijn laatste jaar trad hij op als gastartiest met de Bodhi Project Company in Cecilia Bengolea's productie “Sounds of Trap. Hij maakte deel uit van het Salzburg Opera Festival's “L'incoronazione di Poppea,” geregisseerd door Jan Lauwers, en later bij Needcompany, waar hij optrad in werken als “War and Turpentine,” “Isabella's Room,” en “PIE.” Camilo was eerder al te zien in Beursschouwburg in The Sadness van Ula Sickle in 2020 en in DARKMATTER van Cherish Menzo in 2022.