Off Art Brussels 2012 I satellite meeting
ExperienZ, een nieuwe jaarlijkse ontmoeting, parallel met de kunstbeurs Art Brussels, is een experimenteel platform met gesprekken, creaties en performances.
Voor deze eerste editie getiteld Bodies That Matter, stelden de twee curatrices, Nathalie Guiot-Saucier en Agnès Violeau, zich de vraag naar het gender van kunst, via vormen als performance, waarbij zij het lichaam en de identiteit tot kern van het debat maken.
Line-up performances
16u Gilles Collard en Vincent Dieutre
17u Valérie Mrejen
17u30 Julien Bismuth en Gregg Goldston
18u Marcelline Delbecq en Elina Löwensohn
20u Hsia-Fei Chang, Karaoké burlesque
21u Lydia Lunch en Elise Passavant
22u Carole Douillard
22u30 Emmanuel Lagarrigue
23u Christophe Fiat
Einde voorzien rond middernacht
Sinds iconische figuren als Martha Rosler, Eva Hesse, Rosemarie Trockel of Marina Abramovic en hun politieke attitudes; met daarna de gender-theorieën in het begin van de jaren 70 (Lucy Lippard), en aan het eind van de jaren 80 (Judith Butler); alsook de evolutie van de queer beweging, hebben feministische kunstenaars de wazige grenzen tussen privé en politiek, sociale kritiek en kunstonderzoek verkend. Bestaat vrouwelijke kunst, kan men praten over een vrouwelijk/mannelijk creativiteit, of is dit nu net seksisme ? Waar staat men vandaag ten opzichte van de originele toekenning van sociale rollen en hun representatie in de kunst ? Indien men spreekt van een verschillende esthetische en maatschappelijke taal, dan is sociale aard of geslacht – volgens Butler - «een sociale, aangeleerde, herhaalde en uitgevoerde performance». En tot slot, welke visie heeft de mannelijke kunstenaar op de vrouw en de vrouwelijke kunstenaar ? Volgens Simone de Beauvoir, vormt de vrouw een gemis waartegenover de man zijn identiteit baseert.
De kunstgeschiedenis liet vrouwen dikwijls achterwege in haar discours. Ook al zou er geen vrouwelijk uniciteit bestaan in de kunst, toch tracht ExperienZ #1 : Bodies That Matter, antwoorden te formuleren door middel van een selectie van performances, en zo een ander verhaal, een andere Geschiedenis, te vertellen.