Lekker quizzen over de vooroordelen waarvan je niet wist dat je ze had. Altijd prijs!
In haar feministische Killjoy Manifesto legt Sara Ahmed praktijken van verzet vast die het idee van de 'killjoy figuur' onderzoeken. Ze toont aan hoe onze westerse obsessie met het verwerven en behouden van geluk problematisch kan zijn voor diegenen van wie de ervaring dit geluksverhaal doorbreekt. "To kill joy," schrijft ze, "is een leven openen, ruimte maken voor de mogelijkheid, voor het toeval."
In haar nieuwe werk gebruikt Luanda Casella de killjoy als iemand die klaar is om geweld aan te klagen, zelfs als daar ongemak voor nodig is. In Killjoy Quiz verandert een lekker voorspelbare televisiequiz langzaam in een veel hardere denkoefening. Deelnemers beantwoorden vragen. Er worden punten uitgedeeld. Maar wat betekent het winnen van een quiz? We weten misschien wel dingen over de wereld, maar begrijpen daarom nog niet niet de complexiteit achter de feiten die we weten. Killjoy Quiz ondermijnt het idee om punten te scoren op kennis door een spel voor te stellen waarbij het uiteindelijke doel is te leren hoe je de dialoog aangaat. Woorden zijn krachtig en welsprekendheid is een wapen. Sluwe meerkeuzevragen leggen een aantal van onze vooroordelen genadeloos bloot.
In het Engels
Met een aftertalk op donderdag gemodereerd door Olave Nduwanje
Waarschuwing voor schokkende inhoud: dit is een voorstelling over vooroordelen en traumatische ervaringen met verwijzingen naar abortus, verkrachting, geweld, racisme, seksisme, en queerfobie.
BIO
Luanda Casella is een schrijfster en performer die de kunst van verhalen vertellen probeert te redden van de media-verdoemenis. Met een mix van retoriek en ironie legt haar werk taalconstructies bloot, waarbij ze onbetrouwbare vertellingen verkent in fictie en in alledaagse communicatieprocessen. Haar onderzoek richt zich in grote lijnen op de rol van literatuur in de ontwikkeling van het kritisch denken - de manier waarop individuen zich tot verhalen verhouden om een gevoel van identiteit te creëren, hun mening over de wereld te vormen en uiteindelijk zichzelf te beschermen. De laatste jaren bestudeert ze 'de retoriek van de misleiding', waarbij ze het gebruik van storytelling in communicatiemedia onderzoekt.
Luanda Casella's werk was te zien in zalen en op festivals zoals Spielart (München), Edinburg International Festival, Het TheaterFestival (Gent) of Kaserne (Basel). Met haar laatste stuk Short of Lying won ze de Sabam Jong Theaterschrijfprijs op Theater aan Zee (TAZ Oostende).
Concept, regie & tekst LUANDA CASELLA spel YOLANDA MPELÉ, LINDAH NYIRENDA zang MAÏMOUNA RACHELS, HELENA CASELLA, TIMIA VAN DER LINDEN coaching & choreografie LUCIUS ROMEO-FROMM dramaturgie SÉBASTIEN HENDRICKX lichtontwerp DENNIS DIELS scenografie FELIX FASOLT compositie PABLO CASELLA graphische vormgeving & typesetting projecties KAHIL JANSSENS productieleiding GREET PROVÉ technische productie PIETER NYS techniek JAN VAN OOTEGHEM realisatie decor DECORATELIER NTGENT, FELIX FASOLT met dank aan DAN VANDEVOORDE / X-TREME CREATIONS realisatie kostuums KOSTUUMATELIER NTGENT productie NTGENT coproductie WORKSPACEBRUSSELS, DE GROTE POST met de steun van THE BELGIAN TAX SHELTER, DE VLAAMSE OVERHEID