In dit kettingbrief-Gesamtkunstwerk verkennen drie filmmakers de poëtische en politieke betekenis van licht in verhouding tot huidskleur.
CST+
€6 reductie / €4,5 student
PRISM vertrekt vanuit het perspectief dat de fotografische media technologisch en ideologisch bevooroordeeld zijn, in het voordeel van blanke huid. De drie filmmakers bundelen hun verschillende benaderingen en ervaringen om de relatie te verkennen tussen huidskleur en cinematografie, tussen white-centric privilege en de fotografische media.
met Engelse ondertiteling
Na de film volgt er een gesprek met de drie filmmakers.
WIE?
Eléonore Yameogo studeerde film in haar geboorteland Burkina Faso voordat ze naar Parijs verhuisde. Ze is van de jongere generatie Afrikaanse vrouwelijke filmmakers die controversiële onderwerpen durven verkennen, op zoek naar een nieuwe Afrikaanse esthetiek die zich richt op de ervaringen van diaspora.
Rosine Mfetgo Mbakam groeide op in een traditionele Kameroenese familie. Ze ontdekte filmmaken via de Italiaanse NGO Centro Orientamento Educativo en maakte vervolgens programma's voor Spectrum Televisie voordat ze in 2007 voor het eerst Kameroen verliet om film te studeren aan INSAS in België.
Docent, onderzoeker en kunstenaar An van. Dienderen is geïnteresseerd in de rol van het beeld in onze multiculturele maatschappij. Ze bevraagt de tegenstrijdigheden tussen feit en fictie, representatie en ervaring, het ingebeelde en het waarneembare – om nog te zwijgen van de absurde, poëtische en vaak ontroerende verhalen die daarachter schuilgaan.
https://www.anvandienderen.net
Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds, KASK & Conservatorium, HOGENT, Howest, Africalia, stad Gent, ARGOS, Icarus Films en Beursschouwburg.
Deze film werd geselecteerd voor het 59ste New York Film Festival:
“Among the many ways that racism is deeply entrenched in our film culture is a technical one: the lighting for movie cameras has always been calibrated for white skin, with other production tools reflecting the same bias throughout cinema history. Three filmmakers collectively explore the literal, theoretical, and philosophical dimensions of that reality in this discursive, playful, and profound work of nonfiction. In a series of thematically linked, provocative discussions and interrogations, Eléonore Yameogo from Burkina Faso, Belgian An van. Dienderen, and Rosine Mbakam from Cameroon chart the making of their own film, while exploring the cinematic construction of whiteness and how this relates to power, privilege, and the myth of objectivity. An Icarus Films release.“