Een monumentaal videowerk waarin Godard zowel een associatieve, meervoudige geschiedenis van de filmkunst als de geschiedschrijving geconstrueerd door het medium film verwerkt tot een niet-lineair audiovisueel essay.
Op 14 februari 2014 zag Sabzian het levenslicht, een website die beschouwingen rond cinema en een agenda met filmvertoningen en -evenementen behelst. Jaarlijks organiseert Sabzian ook zelf enkele avonden waarop de liefde voor cinema centraal staat. Ontdek parels van grootmeesters of meesterwerken van onbekende namen.
"De beste manier om naar deze programma’s te kijken, denk ik, is om het beeld aan te gaan zonder enige naam of referentie in je hoofd. Hoe minder je weet, hoe beter." - Jean-Luc Godard
Onderverdeeld in vier hoofdstukken brengt Histoire(s) du cinéma geen chronologisch relaas maar ontvouwt het een dubbele verkenning: een reis doorheen de geschiedenis van de twintigste eeuw, doorheen een landschap van beelden en doorheen Godards eigen parcours als filmmaker. Fragmenten van oude films, foto’s, freeze-frames, reproducties van schilderijen, nieuw gedraaide interviews en beelden van Godard in de montagestudio, stukken tekst onder de vorm van titels, opschriften en citaten worden samengevoegd tot een wervelende beeldenstroom met een meerlagige klankband, opgebouwd met allerhande stukken filmmuziek, voice-overs, dialogen en geluidsfragmenten.
Voor de Amerikaanse filmcriticus Jonathan Rosenbaum symboliseert Godards Histoire(s) du cinéma het hoogtepunt van de twintigste-eeuwse filmkunst: “Net zoals Finnegans Wake, het kunstwerk waarmee Histoire(s) du cinéma het best te vergelijken is, zich bevindt op een theoretisch punt na het einde van de Engelse taal zoals we die kennen, richt Godards magnum opus zich op de toekomst om te vragen: ‘Wat was cinema?’.” Een ode aan de filmkunst enerzijds, de klassieke cinema, die grotendeels verloren is en voortdurend wegglijdt. Anderzijds werpt Histoire(s) du cinéma, als virtuoos videowerk, ook een blik in de toekomst: hoe zal het cinema vergaan in de 21ste eeuw?
FR, 1989-1999, 267’