In de Beursschouwkeuken werkt Samah Hijawi aan het volgende hoofdstuk van haar artistiek onderzoeksproject over eten, koken en de verhalen die deze praktijken vertellen doorheen de geschiedenis en over geografische grenzen heen.
Kitchen. Table. is een onderzoek naar de geschiedenissen van voedsel, koken en hoe deze praktijken evolueren doorheen de tijd en over geografische grenzen heen. Door het pad van bepaalde ingrediënten en recepten te traceren, herdefinieert dit project het voedsel dat vandaag op onze tafel staat. Samah Hijawi deelt die inzichten aan tafel met haar publiek in de vorm van tekeningen, collages, fotografie en participatieve performances. In Embodied Choreographies of Food bekijkt ze het lichaam als een migrerend archief van herinneringen aan eten. Holy Cow and the Pomgranate vertelt spirituele en hemelse voedselverhalen. Ode to Asparagus volgt hoe voedsel via historische recepten circuleerde door het gebied rond de Middellandse Zee. Tijdens haar residentie zet Samah haar onderzoek verder in de keuken van Beursschouwburg.
BIO
Artiest en researcher Samah Hijawi is bezig aan een doctoraat in de Kunstpraktijk aan de VUB/ULB en de Academie Royale Des Beaux Art de Bruxelles. In haar multimediale werk onderzoekt ze het vermogen van kunst om de geschiedenissen van Palestina waar te nemen en weer te geven. Haar werk werd al getoond in o.a. het KMSK, Museum M, BOZAR, Beursschouwburg, The Hayward Gallery in Londen, Bureau Europa- Maastricht, MoMa, Apex Art in New York en Darat al Funun in Aman. Ze heeft al samengewerkt met Ola El-Khalidi en Diala Khasawneh voor de directie van Makan Art Space (2003-2016), een onafhankelijke ruimte voor hedendaagse kunst in Aman. Samen met Shuruq Harb en Toleen Touq co-cureerde ze het platform The River has Two Banks (2012-2017), dat zich bezighield met de groeiende afstand tussen Jordanië en Palestina.