SIC Day 2 w/ Sven Augustijnen + Le Fresnoy
Een Belgische langspeler en een lading straffe kortfilms. Cinefiel, dit festijn is voor jou <3
€7 reductie
€5 student
meer info over SoundImageCulture >>
Programme
10:00-13:00 | Case-study: Spectres, door Sven Augustijnen
14:00-16:00 | Screening 1 Le Fresnoy : An Ocean of Images — Perception(s) and Post-Truth
16:30-18:30 | Screening 2 Le Fresnoy : Gemeenschappen, groepen en collectieve mythen
10:00-13:00 | Case-study: Spectres, door Sven Augustijnen
video, kleur, 16:9, gesproken Frans, BE, 2011, 104’
Vijftig jaar na zijn moord blijft Patrice Lumumba, premier van het pas onafhankelijke Congo, België achtervolgen. Via herdenkingen en ontmoetingen probeert de hoogste Belgische ambtenaar die op die tragische dag van 17 januari 1961 in Elisabethville was, de geesten uit het verleden te verdrijven. Op het geluid van de Johannespassie van J.S. Bach dompelt Spectres ons onder in een van de donkerste dagen van de dekolonisatie van Belgisch Congo. Als een onderzoek naar het biopolitieke lichaam toont deze speelfilm van Sven Augustijnen de dunne grens tussen legitimatie en historiografie, en het traumatische vraagstuk van verantwoordelijkheid en schuld.
Spectres won de Publieksprijs van de Openbare Bibliotheken en de GNCR-prijs, en kreeg een speciale vermelding van de jury van de Internationale Competitie op FID Marseille (FR). Het won ook de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap op het Festival Filmer à Tout Prix (BE).
In aanwezigheid van Sven Augustijnen.
14:00-16:00 | Screening 1 Le Fresnoy : An Ocean of Images — Perception(s) and Post-Truth
Dit jaar heeft SoundImageCulture (SIC) kunstenaar en filmmaker Stéphanie Roland, alumna van zowel SIC als Le Fresnoy, uitgenodigd om een reeks vertoningen te cureren. Voor elke sessie brengt Stéphanie een selectie korte films samen van Le Fresnoy, het gerenommeerde Studio national des arts contemporains in Frankrijk.
Met deze programma’s openen we een ruimte voor diverse, poëtische en prikkelende werken, een ontmoetingsplaats voor stemmen die het beeld in al zijn vormen verkennen: van het intieme tot het politieke, van het speculatieve tot het lichamelijke. Elke vertoning biedt nieuwe perspectieven, zintuiglijke ervaringen en momenten van resonantie.
Voor deze eerste sessie presenteren we met plezier de volgende vier korte films, van intiem tot politiek, van speculatief tot lichamelijk. Alle films hebben Engelse ondertiteling.
Le Park, Randa Maroufi (2015, 14 min)
Een langzaam ronddwalende camera in een verlaten pretpark in het hart van Casablanca. De film schetst een portret van de jongeren die hier samenkomen en toont momentopnames van hun leven, zorgvuldig gekadreerd en vaak geïnspireerd door beelden van sociale media. Met de wens om verschillende standpunten te bevragen en de mogelijkheden te vermenigvuldigen: politiek geladen momenten, bevroren dreiging, ogenblikken vlak voor actie... Tussen directheid en illusie observeert het publiek “iets dat op het punt staat te gebeuren” en wordt het uitgenodigd een ervaring van tijdsduur te accepteren.
Contraindre, Fleury Fontaine (2020, 11 min)
We zijn allemaal gevangenen van een nationaliteit, een sociale positie, een huidskleur — beperkingen waaraan politie en staatsrepressie ons dwingen ons te onderwerpen. Deze film vertelt hoe lichamen lijden onder slagen, dwang en vernedering.
Love and Revenge, Anhar Salem (2021, 31 min)
Poseren, selfies, en de imaginaire vrijheid via een reis door de sociale mediagewoontes van een tienermeisje. Het verlangen om uitsluitend als beeld te bestaan stort in wanneer zij de controle over haar avatar verliest. Vanop afstand regisseert Anhar twee meisjes die voor de camera acteren als fictieve versies van zichzelf. Zo verkent de film de grens en de voortdurende wisselwerking tussen privé- en publieke ruimte.
One Thousand and One Attempts to Be an Ocean, Yuyan Wang (2022, 11 min)
One Thousand and One Attempts to Be an Ocean reflecteert op de ervaring van het ontbreken van dieptezicht. Opgebouwd uit microgebeurtenissen uit de “satisfying videos” die op het internet circuleren, ontvouwt zich een abstract narratief dat verwijst naar trance- en minimal music. Een verkenning van een wereld die al te vaak in het oppervlakkige dreigt te verzinken, maar tegelijk haar geneugten én valkuilen erkent.
16:30-18:30 | Screening 2 Le Fresnoy : Gemeenschappen, groepen en collectieve mythen
In deze tweede sessie van de dag presenteren we drie korte films die de dynamiek van gemeenschappen, de kracht van collectieve mythen en gedeelde verhalen onderzoeken.
Alle films zijn voorzien van Engelse ondertitels.
Que Je Tombe Tout Le Temps, Eduardo Williams (2013, 15 min)
Op zoek naar een zaadje komt een jonge man tevoorschijn uit het ondergrondse waar hij tijd doorbrengt met zijn vrienden. Samen beginnen ze aan een lange, “spijsverterende” reis.
Soum, Alice Brygo (2022, 31 min)
Aan de rand van Parijs zoeken Inti, Jai en Paulo naar een lege plek. Een opening waardoor de generatie onrust die zij belichamen kan ontsnappen, tussen de wetten van de oude wereld en de onzekerheid van de nieuwe. Een portret van onze tijd dat balanceert tussen documentaire, performancekunst en surrealisme.
Parade, Ines Sieulle (2021, 20 min)
Een nachtdokter wandelt door een dorp dat is overspoeld door de Wohlfahrtia Magnifica-vlieg. Binnen en buiten komen winterse toeristische activiteiten in Bessans samen met de landelijke leefwereld van de lokale bewoners.