SIC Day 3 w/ Eva van Tongeren + Jan De Coster
Twee casestudy's, één over voice-overs en hun essentie, één over zorg en haar vele tegenhangers.
meer info over SoundImageCulture >>
10:00-13:00 | Casestudy door Eva van Tongeren
Filmmaker Eva van Tongeren presenteert haar werk en gaat in gesprek met het publiek. Meer informatie over haar werk: evavantongeren.com
Over Eva van Tongeren
Eva van Tongeren (Amersfoort, 1990) is een beeldend kunstenaar die voornamelijk werkt met film en video. Ze studeerde af aan LUCA School of Arts en organiseert sinds 2016 het Visite Festival, een collage van experimentele documentaire en politiek cinema. Onlangs sloot ze zich aan bij het curatorteam van Courtisane en verzorgt ze de distributie van de producties van Auguste Orts. Als curator is Eva van Tongeren geïnteresseerd in body politics, feministische perspectieven, genderkwesties, plezier, seks, geweld, grensoverschrijding en activisme.
In haar eigen artistieke praktijk verwerkt ze haar sociale en antropologische interesses inpersoonlijke verhalen met universele thema’s. Hoewel haar cinematografische werken qua vorm uiteenlopen, worden ze verbonden door het terugkerende onderwerp van zorg. Haarfilms en installaties werden vertoond op IFFR, Videonale, Ann Arbor, EMAF, Oberhausen,Courtisane, Kunsthalle Osnabrück, Images Toronto, ...
14:30-17:00 | Casestudy door Jan De Coster: The phantom being of the voice-over
Aan de hand van filmfragmenten uit een brede waaier aan films gaat dit seminarie op zoek naar het wezen van voice-over: een expressiemiddel binnen de filmische taal dat – net als muziek – in de extra-diëgetische ruimte van de film opereert.
Gesproken woorden staan altijd in een spanningsverhouding tot het beeld. Een voice-over ritmeert, induceert of fabuleert, is al dan niet betrouwbaar, maar bovenal onontkoombaar. Een gesproken zin kan inslaan als een mokerslag. Voice-over is een wapen dat een film kan openwrikken als een blikopener, beelden kan opladen als een batterij of een film op zijn kop kan leggen als met een tang. Voice-over is wezenlijke materie van film, net zoals beeld, geluid en tijd en is het middel bij uitstek om een filmische afstand te reguleren. We gaan er van uit dat een stem bij iemand “hoort”, of specifieker, bij één of ander lichaam. De stem drukt dus het lichaam uit en bewoont het: het is organisch en vreemd tegelijk, een “kenmerk” dat ook een soort subjectiviteit uitdrukt. In haar relatie tot spraak is de stem zowel “vlees” als ‘zin’: in woorden horen we “een stem die nog mysterieus is, onbepaald, op de helling van betekenis”. We onderzoeken hoe voice-over als “vlees” of ‘zin’ functioneert in film, via fragmenten van hedendaagse filmmakers, oude Hollywoodfilms, films van SIC-coaches of oud-SIC-deelnemers. Wie zich aan voice-over wil wagen moet voorbereid ten strijde trekken: Waar komt de stem vandaan, wie spreekt er en tot wie? Met welke intentie wordt er gesproken en hoe klinkt de stem? Via welke kronkels en omwegen kan men het effect van een voice-over op een toeschouwer beïnvloeden zonder het gewenste letterlijk te beschrijven? Hoe kan met overigens een stem beschrijven? Elke poging verraadt dat het moeilijk is om de unieke kwaliteit ervan te benoemen.
Wat zeker is: de stem oefent macht uit op het lichaam. Dat leert ons de legende van de Sirenen, wier betoverende gezang zeelieden zó in vervoering brengt, dat zij ten prooi vallen aan verlangen en hun schip te pletter varen op de rotsen.
Over Jan De Coster
Jan De Coster studeerde af als regisseur aan de filmschool Ritcs en behaalde een postgraduaat in Culturele Studies aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij schreef en regisseerde de kortfilms Los Hervideros en The Thread, die een prijs wonnen op het festival van Locarno. Hij werkt voornamelijk als editor voor documentairefilms, experimentele films en video-installaties, maar ook voor (korte) fictiefilms. Hij werkte onder meer samen met Renzo Martens aan diens films Enjoy Poverty (2008) en White Cube (2020). Hij werkte als editor mee aan fictiefilms als Bodkin Ras van Kaweh Modiri, The Chinese Dog (kortfilm) van Lut Vandekeybus en Tvano Nebus van Marat Sargsyan. Hij werkte samen met kunstenaars als Sarah Vanhee (On Justice) en Edurne Rubio (Ojo Guareña). Sinds 2013 is hij docent aan de filmschool KASK (Gent).