De afwezigheid van overleden personages blijft net heel spookachtig aanwezig, in twee films over (de gewelddadige geschiedenis van) het zuiden van de VS, gekozen door een nieuwe geassocieerde artiest.
18:00 doors
19:00 screening
21:30 talk
23:00 end
Een van de nieuwe geassocieerde artiesten van Beursschouwburg is de Brusselse filmmaker Victoire Karera Kampire. Zij cureert een avond met twee films, die beide het idee van een spookachtige aanwezigheid in film en geschiedenis onderzoeken. Beide richten zich op dezelfde regio: het historische Zuiden van de Verenigde Staten en de gewelddadige geschiedenis ervan.
Hale County This Morning, This Evening
(RaMell Ross, 2018, 1h 16min)
In het leven van de hoofdpersonen Daniel en Quincy krijgen alledaagse momenten en het omliggende zuidelijke landschap bijzondere betekenis. De film trekt poëtische vergelijkingen tussen historische symbolen en het banale bestaan van Afro-Amerikanen. Beelden worden samen geweven tot een visuele beweging in plaats van een traditionele verhaallijn. De film, bestaande uit intieme momenten van mensen die een gemeenschap delen, biedt de kijker een emotieve indruk van het historische Zuiden van Amerika. Het verkondigt de schoonheid van het leven en de gevolgen van de sociale constructie van ras, terwijl het tegelijkertijd een getuigenis is van dromen.
Le Sud
(Chantal Akerman, 1999, 1h 11min)
Een eclectische en indringende reis door het Zuiden van de Verenigde Staten na de gruwelijke moord op een zwarte man genaamd James Byrd Jr., gepleegd door drie witte mannen. Dit is geen analyse van zijn moord, noch een autopsie van James Byrd Jr., wiens aanwezigheid de hele film blijft achtervolgen, maar eerder een bezwering van hoe deze gebeurtenis past in een landschap en klimaat, zowel mentaal als fysiek. Akermans langzame, observerende blik verstoort de ogenschijnlijk gewone omgeving en onthult de gewelddadige geschiedenis die verborgen ligt in de stilte van het Zuiden.