In een desolaat landschap, verwoest door oorlog, probeert een halfmenselijke danser te luisteren naar de stemmen van de stenen, de planten, de dieren.
€12 reductie
€8 student
Wanneer mensen oorlog voeren, raakt het landschap gewond. Wat zou een stuk grond met een bomkrater erin te vertellen hebben? Hoe kunnen wij mensen de stemmen van de dieren, planten, stenen en bodem horen wanneer de explosies eindelijk ophouden, en hun verhalen doorvertellen? null & void is een legaal begrip en betekent zoveel als “waardeloos, zonder wettelijke kracht”. Hier beschrijft het de eenzame poging van een halfmenselijke performer in een desolaat landschap om te luisteren naar de vergeten, verwaarloosde en verstoten stemmen van niet-menselijke wezens. Op een soundscape van (niet enkel) white noise zoekt Agata Siniarska naar uitgestorven en/of nog onbestaande zintuigen om meer te zien en meer te horen. Daarbij lijkt ze zich (en ons) ook de vraag te stellen of er in een wereld verwoest door oorlog nog plaats is voor de mens.
null & void ging in première tijdens de zomerse hoogmis voor nieuwe podiumkunsten, Tanz im August in Berlijn, 2023.
Bio
Agata Siniarska beschrijft zichzelf als een 'fictief personage met veel talenten en een crimineel verleden' en klinkt als een Poolse artiest die in Berlijn woont. Ze creëert kunst in de vorm van performances, evenementen, praktijken, lezingen, video en, volgens recent bevestigde geruchten, experimentele noisemuziek. In haar choreografieën concentreert ze zich op het spanningsveld tussen beweging en idee. Hoe denken we over de wereld? Hoe bewegen we erin? Daarbij is ecofeministische kritiek van het antropoceen een duidelijke bron van inspiratie – zowel voor theoretische omkadering als voor kostuums van uncanny protheses, bizarre rattenschmink en reptielachtige korsetten. In 2013 richtte Agata mee het feministische funcollectief Female Trouble op, en samen met basgitaar-elektronica-duo rat milk treedt ze op als noise vocalist onder het semi-geheime alias TATARI (voor fans van Merzbow). Agata’s veelvormige werk werd al over heel Europa getoond en mixt feit met fictie, diepgaand (theoretisch) onderzoek met concrete community acties, white noise met politieke urgentie.
www.instagram.com/museum.anthropocene
www.instagram.com/tatari.shape.shifter