Riley Harmon A method for blue logic
19:00-23:00
In 2012 ontving Riley Harmon een e-mail van een complotdenker. Hij werd verward met een naamgenoot, een actrice die door de regering ingehuurd zou zijn om de media te misleiden. Met de mail als uitgangspunt realiseerde hij de film A method for blue logic: onmogelijk om nog te weten wat echt is en wat niet.
Relentless - Tom Engels invites Göksu Kunak
19:00–19:45
Wat betekent vandaag het “performen”? Wat willen we performen? Waarvoor willen we staan? Wat is er van belang? Wat drijft ons tot wat we doen? Waarom blijven we ons verzetten tegen niet compatibele gedachten? Waartoe lenen we ons lichaam en onze geest? Waarvan willen we doordrongen worden? Moeten we meedogenloos zijn? Moeten we in de huid kruipen van het onbevattelijke? Stuk voor stuk hangende vragen in een wereld ten prooi aan een alomtegenwoordige crisis met vele gezichten. Ter gelegenheid van Bâtard 2016, publiceert Tom Engels relentless, un volume met heftige teksten van Bojana Cvejić, Samlingen (Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Stina Nyberg, Halla Ólafsdóttir en Zoë Poluch), Göksu Kunak, Bryana Fritz, Hana Miletić en een piraat. Drie avonden op een rij nodigt Tom Engels gasten uit voor de lancering van de publicatie.
Nadja Hjorton Medea – it’s a classic
20:00–21:00
Medea is een zeer vervelende figuur. Om haar vriend Jason te wreken vermoordt ze haar kinderen en maakt van de gelegenheid gebruik om Koning Creon en diens dochter eveneens uit te schakelen. Maar ze is ook een angstige en vernederde vrouw die zich opricht en het onmogelijke doet – ze verslaat het patriarchaat, de voortplanting en de heteronormativiteit gedurende een bloedstollende dag in Korinthe. Medea – it’s a classic maakt gebruik van Euripides’ Medea om na te gaan welke verhalen we impliciet en expliciet kiezen om zaken over te brengen, waarbij er wordt van uitgegaan dat we, met dergelijke keuzes, ons bezondigen aan uitsluiting. Er wordt gebruik gemaakt van een klassieke tragedie – van zijn functie, esthetiek, symboliek en structuur – bij wijze van filter voor de choreografie en muziek. Met een overdosis van alles en een dionysische decadentie wil Medea – it’s a classic meer verhalen in de legende van Medea verwerken.
Anne Reijniers & Rob Jacobs – Échangeur
21:00-21:30
In de straten van de miljoenenstad Kinshasa verbeelden jonge Congolezen hun versie van het koloniale verleden. Terwijl archiefbeelden tonen hoe het standbeeld van ontdekkingsreiziger Stanley wordt versleept, zoekt een Lumumba-imitator naar oud-president Mobutu. Een man schrobt riooldeksels tot het woord 'Leopoldville' weer leesbaar wordt. Een wit geschminkte jongen met tropenhelm en zweep danst met geesten op een dak. Na de onafhankelijkheid van de Democratische Republiek Congo, werden de Belgische koloniale monumenten van Kinshasa's publieke pleinen verwijderd. Vandaag staan ze zij aan zij in het Congolese 'Musée Nationale'. In Échangeur ontstaat er rondom een lege sokkel een denkbeeldige stad waar archiefmateriaal, performances en het hedendaagse Kinshasa op elkaar inspelen.
Talk URBAN SPACE: A SITE OF REPRESENTATION with Anne Reijniers and Rob Jacobs
21:30–22:00
In het kader van het festivalprogramma wil Bâtard dit jaar aanzetten tot ontmoeting en reflectie en doet dit in de vorm van vrij toegankelijke gesprekken met de genodigde artiesten. Elke avond gaat Maria Rößler in gesprek met twee artiesten/collectieven over hun concepten en over de thema’s die ze aankaarten in hun artistieke zoektocht. Deze gesprekken zijn een unieke kans om kennis te maken met de internationale artiesten en ze te leren kennen in een andere context dan hun artistieke performance. Ze vinden plaats elke festivalavond, tussen twee voorstellingen door. De toegang is gratis. Maria Rößler woont en werkt in Amsterdam en Berlijn. Ze studeerde theater- en mediawetenschappen in Berlijn en Dublin. Ze heeft gewerkt als producer en dramaturge voor verschillende producties, festivals en conferenties. Van 2013 tot 2016 werkte zij mee aan het artistiek programma van het festival Foreign Affairs op de Berliner Festspiele. Daarnaast werkt zij ook autonoom aan verschillende projecten, zoals momenteel haar samenwerking met technoloog Nathan Fain. Samen maakten ze de voorstelling “Right is the Might of the Community. A lecture on future democracy”, op vraag van HAU Berlin, en vorig jaar te zien tijdens Bâtard.
Ogutu Muraya – Fractured Memory
22:00–23:00
The great force of history comes from the fact that we carry it within us, are unconsciously controlled by it in many ways, and history is literally present in all that we do… And it is with great pain and terror that one begins to assess the history that has placed one where one is, and formed one’s point of view. – James Baldwin
Via een aaneenschakeling van literaire teksten, videoprojecties of verhalen vraagt Ogutu zich af hoe men omgaat met de complexiteit van het geërfde verleden. Het stuk is een bewerking van het essay van James Baldwin ‘Princes and Powers’ dat tot in de kleinste details een congres beschrijft van Afrikaanse intellectuelen, schrijvers, kunstenaars, filosofen en theoretici dat werd gehouden aan de Sorbonne in Parijs, in 1956. Een research en presentatie waarachter een veelheid aan perspectieven schuilgaat, waaronder Baldwin’s essay, historische archieven en persoonlijke ervaringen.
Vertrekkende van het bestuderen van de nalatenschap van het congres waaraan persoonlijke en creatieve fictie wordt toegevoegd, krijgt een performance vorm met een afwisseling van invalshoeken, verschillende stemmen en gefragmenteerde contouren. De voorstelling wil een zekere erkenning tot stand brengen van een collectieve geschiedenis en een nieuw vocabularium aanreiken om met deze ongemakkelijke waarheden om te gaan. Ogutu tast de grenzen af van de mondelinge en visuele verhaalvorm om zo een een multidimensionale ruimte te creëren die gekenmerkt wordt door een gefragmenteerde tijd. Een ruimte waarin de verteller en het beeld een dialoog vormen.
Nadja Hjorton Medea – it’s a classic
initiator: Nadja Hjorton
with and by: Daniel Andersson, Halla Olafsdottir, Stina Nyberg, Nadja Hjorton
co-creator: Shirley Harthey Ubilla
composer: Britta Persson
lights, set design and costume: Chrisander Brun
photo: Chrisander Brun
producer: Siri Hjorton Wagner
Medea is a co-production between MDT, Uppsala Stadsteater, Norrlands operan and ÖFA-kollektivet
residency: Turteatern, Reykjavik Dance Festival
supported by the Swedish Arts Council, the city of Stockholm and the Stockholm County Council | the presentation is part of the project [DNA] Departures and Arrivals, which is co-financed by the Creative Europe program of the European Commission
Anne Reijniers & Rob Jacobs Échangeur
a film by: Rob Jacobs and Anne Reijniers
with: José Batekele, Jude Mansita, Klarchi Ngonde, Ange Katalea, Dieu Ndebo, Tiliton Kuzana, Docha Glody, Vialig ze Ngonde, Kimvuidi Lema Chef, Banzila Yemeyi Desire, Arqabound Kabunda Mbuyi Mick, Widjo Wiyombo, Erwan Soumhi research: Davy Verbecket, Rob Jacobs, José Maria Masanga, Nizar Saleh Hirji, Widjo Wiyombo, Anne Reijniers
production: Rob Jacobs, Anne Reijniers, Thijs Paijmans, Koen Bleuzé, De Imagerie, Het Bos
image: Anne Reijniers
sound: Anne Reijniers and Erwan Soumhi
editing: Rob Jacobs and Anne Reijniers
sound editing: Aïda Merghoub
sound mixing: Michel Coquette
grading: Thijs Paijmans
advice: Elias Grootaers, Martine Huvenne, Lotte de Bruyne, Hilde D'Haeyere translation: Veerle Duflou, José Maria Masanga, Nizar Saleh Hirji, Aïda Merghoub, Christopher Daley
title design: Mario Debaene
Ogutu Muraya – Fractured Memory
composition and performance: Ogutu Muraya
dramaturgical and direction assistance: Esther Mugambi and Noah Voelker
initial research with: Nele Beinborn
with advice from: Nicola Unger & Andrea Božić
filming & editing: CitéNOIR
image: Thomas Lenden
produced by: Das Theatre
special thanks: Roland Albrecht, Akira Milan, Lena Graber, Dirk Verstockt, Edit Kaldor, Muthoni Garland and Al Kags