music performance film expo conversations dig deepeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer
Bâtard Festival 2016
Bâtard - Day 1: Adina Secretan, Jaha Koo, Riley Harmon, Ilke Gers, Rob Jacobs & Anne Reijniers

Bâtard - Day 1: Adina Secretan, Jaha Koo, Riley Harmon, Ilke Gers, Rob Jacobs & Anne Reijniers

WE 02.11.2016 19:00 - 23:00

© Gert Jan Van Rooij
© Gert Jan Van Rooij

Riley Harmon A method for blue logic

19:00-23:00

In 2012 ontving Riley Harmon een e-mail van een complotdenker. Hij werd verward met een naamgenoot, een actrice die door de regering ingehuurd zou zijn om de media te misleiden. Met de mail als uitgangspunt realiseerde hij de film A method for blue logic: onmogelijk om nog te weten wat echt is en wat niet.

Relentless - Tom Engels invites Bryana Fritz

19:00–19:45

Wat betekent vandaag het “performen”? Wat willen we performen? Waarvoor willen we staan? Wat is er van belang? Wat drijft ons tot wat we doen? Waarom blijven we ons verzetten tegen niet compatibele gedachten? Waartoe lenen we ons lichaam en onze geest? Waarvan willen we doordrongen worden? Moeten we meedogenloos zijn? Moeten we in de huid kruipen van het onbevattelijke? Stuk voor stuk hangende vragen in een wereld ten prooi aan een alomtegenwoordige crisis met vele gezichten.  Ter gelegenheid van Bâtard 2016, publiceert Tom Engels relentless, un volume met heftige teksten van Bojana Cvejić, Samlingen (Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Stina Nyberg, Halla Ólafsdóttir en Zoë Poluch), Göksu Kunak, Bryana Fritz, Hana Miletić en een piraat. Drie avonden op een rij nodigt Tom Engels gasten uit voor de lancering van de publicatie.

© Ilke Gers
© Ilke Gers

Ilke Gers Chorus

19:30–20:00
Chorus is een performance door Ilke Gers, en maakt deel uit van een programma samengesteld door Hana Miletic ter gelegenheid van haar tentoonstelling Materials. Op de openingsavond van het Bâtard Festival zal een groep artiesten doorheen het hele gebouw repliceren op de bewegingen van het publiek. Een performance door Ilke Gers en Hana Miletic.

© Sylvain Chabloz
© Sylvain Chabloz

Adina Secretan PLACE

20:00–21:00 & 22:00–23:00 Wel, ruimten hebben zich vermenigvuldigd, opgesplitst, gediversifieerd. Tegenwoordig hebben we ze in alle maten en soorten, voor elk gebruik en met elke functie. Uiteindelijk is het leven een overgang van de ene ruimte naar de andere, en zo mogelijk, rimpelloos. – Georges Perec, Espèces d’espaces.
PLACE brengt zes kunstenaars samen, een kleine schuilplaats en een groot scherm aan de muur. Dit activistische verhaal, een vrije inspiratie op La poétique de l’espace van Gaston Bachelard, gaat over het geluk en de afkeer om samen te leven en over de drang om zich af te sluiten, om de ruimte kleiner te maken. Het uitgangspunt van PLACE is de toenemende angst voor de bevolkingsdruk, het moeten delen van ruimten en de huisvestingscrisis. In Zwitserland zien we tegenwoordig steeds meer volksinitiatieven of referendums om de ‘bevolkingsdruk’ te verkleinen of om het landschap te beschermen. Het thema van ruimtelijk behoud krijgt er heel wat aandacht in de media en ook de inwoners laat het niet meer los. PLACE is een zintuiglijke en kritische benadering van woonruimte, en gaat over het recht op een eigen ruimte en over tot wie de stad nu eigenlijk behoort. Hoe maak je plaats voor jezelf? Wie heeft het recht op een eigen ruimte? Wat houdt “ergens wonen” precies in?


Anne Reijniers & Rob Jacobs – Échangeur

21:00-21:30

In de straten van de miljoenenstad Kinshasa verbeelden jonge Congolezen hun versie van het koloniale verleden. Terwijl archiefbeelden tonen hoe het standbeeld van ontdekkingsreiziger Stanley wordt versleept, zoekt een Lumumba-imitator naar oud-president Mobutu. Een man schrobt riooldeksels tot het woord 'Leopoldville' weer leesbaar wordt. Een wit geschminkte jongen met tropenhelm en zweep danst met geesten op een dak. Na de onafhankelijkheid van de Democratische Republiek Congo, werden de Belgische koloniale monumenten van Kinshasa's publieke pleinen verwijderd. Vandaag staan ze zij aan zij in het Congolese 'Musée Nationale'. In Échangeur ontstaat er rondom een lege sokkel een denkbeeldige stad waar archiefmateriaal, performances en het hedendaagse Kinshasa op elkaar inspelen.

Talk EMOTIONAL MATERIAL / EMOTIONAL LABOUR with Lulu Obermayer, Nadja Hjorton and Halla Olafsdottir

21:15–22:00

In het kader van het festivalprogramma wil Bâtard dit jaar aanzetten tot ontmoeting en reflectie en doet dit in de vorm van vrij toegankelijke gesprekken met de genodigde artiesten. Elke avond gaat Maria Rößler in gesprek met twee artiesten/collectieven over hun concepten en over de thema’s die ze aankaarten in hun artistieke zoektocht. Deze gesprekken zijn een unieke kans om kennis te maken met de internationale artiesten en ze te leren kennen in een andere context dan hun artistieke performance. Ze vinden plaats elke festivalavond, tussen twee voorstellingen door. De toegang is gratis.
Maria Rößler woont en werkt in Amsterdam en Berlijn. Ze studeerde theater- en mediawetenschappen in Berlijn en Dublin. Ze heeft gewerkt als producer en dramaturge voor verschillende producties, festivals en conferenties. Van 2013 tot 2016 werkte zij mee aan het artistiek programma van het festival Foreign Affairs op de Berliner Festspiele. Daarnaast werkt zij ook autonoom aan verschillende projecten, zoals momenteel haar samenwerking met technoloog Nathan Fain. Samen maakten ze de voorstelling “Right is the Might of the Community. A lecture on future democracy”, op vraag van HAU Berlin, en vorig jaar te zien tijdens Bâtard.

© Jaha Koo
© Jaha Koo

Jaha Koo [CUCKOO]

20:00–21:00 & 22:00–23:00
Op een lentedag in 2015, tijdens een maaltijd, begreep Jaha plots dat het voor hem zou volstaan om op een eerlijke manier geld te verdienen om er eten mee te kunnen kopen en comfortabel te kunnen slapen. De waarheid waarmee hij echter zijn hele leven al was geconfronteerd was 고립무원(孤立無援) – wat zoveel betekent als ‘isolement zonder hulp’. En dan begint zijn rijstkoker, Cuckoo, plotseling tegen hem te praten ‘Cuckoo is klaar met het koken van de rijst. Gelieve de rijst uit te halen.’ Cuckoo is een elektrische rijstkoker van Koreaanse makelij, ontworpen om rijst voor menselijke consumptie te stomen of te koken. En zo begint theatermaker Jaha Koo zijn nieuwe performance [CUCKOO].


Ilke Gers Chorus

A performance by Ilke Gers and Hana Miletic


Adina Secretan PLACE
directing & writing : Adina Secretan
dramaturgy : Anne-Laure Sahy
performance : Louis Bonard, Joëlle Fontannaz, Marie-Aude Guignard, Louise Hanmer, Anne-Laure Sahy
sound design : Benoît Moreau
lights & scenography : Florian Leduc
scenographical assistance : Pauline Brun
general technical managment : Félix Bataillou
photo : Sylvain Chabloz
supports : Ville de Lausanne, Loterie Romande, Pro Helvetia, Fondation Ernst Göhner, Fondation Nestlé pour l’Art, Pour-cent culturel Migros, Fondation Suisse des Artistes Interprètes
coproduction : Arsenic – centre d’art scénique contemporain – Lausanne, Théâtre de l’Usine TU – Genève, Théâtre ABC – La Chaux-de-Fonds


Anne Reijniers & Rob Jacobs Échangeur

a film by: Rob Jacobs and Anne Reijniers
with: José Batekele, Jude Mansita, Klarchi Ngonde, Ange Katalea, Dieu Ndebo, Tiliton Kuzana, Docha Glody, Vialig ze Ngonde, Kimvuidi Lema Chef, Banzila Yemeyi Desire, Arqabound Kabunda Mbuyi Mick, Widjo Wiyombo, Erwan Soumhi research: Davy Verbecket, Rob Jacobs, José Maria Masanga, Nizar Saleh Hirji, Widjo Wiyombo, Anne Reijniers
production: Rob Jacobs, Anne Reijniers, Thijs Paijmans, Koen Bleuzé, De Imagerie, Het Bos
image: Anne Reijniers
sound: Anne Reijniers and Erwan Soumhi
editing: Rob Jacobs and Anne Reijniers
sound editing: Aïda Merghoub
sound mixing: Michel Coquette
grading: Thijs Paijmans
advice: Elias Grootaers, Martine Huvenne, Lotte de Bruyne, Hilde D'Haeyere translation: Veerle Duflou, José Maria Masanga, Nizar Saleh Hirji, Aïda Merghoub, Christopher Daley
title design: Mario Debaene


Jaha Koo [CUCKOO]:
text, direction, Music, Video: Jaha Koo
CUCKOO hacking: Nathan Andrew Fain scenography: Eunkyung Jeong
acting: Four Cuckoos and a human actor
production: Kunstenwerkplaats Pianofabriek & Bâtard Festival
support: STUK, BUDA, DAS Theater