Bâtard - Day 3: Silke Huysmans & Hannes Dereere, Lulu Obermayer, Riley Harmon, Anne Reijniers & Rob Jacobs
FR 04.11.2016 19:00 - 23:00

© Gert Jan Van Rooij
© Gert Jan Van Rooij

Riley Harmon A method for blue logic

19:00-23:00

In 2012 ontving Riley Harmon een e-mail van een complotdenker. Hij werd verward met een naamgenoot, een actrice die door de regering ingehuurd zou zijn om de media te misleiden. Met de mail als uitgangspunt realiseerde hij de film A method for blue logic: onmogelijk om nog te weten wat echt is en wat niet.

Relentless - Tom Engels invites ...

19:00–19:45

Wat betekent vandaag het “performen”? Wat willen we performen? Waarvoor willen we staan? Wat is er van belang? Wat drijft ons tot wat we doen? Waarom blijven we ons verzetten tegen niet compatibele gedachten? Waartoe lenen we ons lichaam en onze geest? Waarvan willen we doordrongen worden? Moeten we meedogenloos zijn? Moeten we in de huid kruipen van het onbevattelijke? Stuk voor stuk hangende vragen in een wereld ten prooi aan een alomtegenwoordige crisis met vele gezichten.  Ter gelegenheid van Bâtard 2016, publiceert Tom Engels relentless, un volume met heftige teksten van Bojana Cvejić, Samlingen (Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Stina Nyberg, Halla Ólafsdóttir en Zoë Poluch), Göksu Kunak, Bryana Fritz, Hana Miletić en een piraat. Drie avonden op een rij nodigt Tom Engels gasten uit voor de lancering van de publicatie.

© Avener Prado
© Avener Prado

Silke Huysmans en Hannes Dereere Mining Stories

20:00–21:00 & 22:00–23:00 Mining Stories is een theatrale documentaire waarin verschillende perspectieven op één verwoestende gebeurtenis worden samengebracht. In november 2015 vond een mijnramp plaats in Brazilië, op amper enkele kilometers van de plek waar Silke is opgegroeid. Verschillende dorpen werden er na een dambreuk door een enorme modderstroom van de kaart geveegd.
In de nasleep van de ramp interviewden Silke en Hannes verschillende betrokkenen (inwoners, wetenschappers, mijnwerkers, historici, activisten, neurologen, vissers en politici) en maakten op basis van het geluidsmateriaal een montage van stemmen. Allemaal vertellen ze het verhaal van de ramp vanuit hun eigen context, leefwereld en belangen. In deze voorstelling onderzoeken Silke en Hannes wat er onder het bij elkaar brengen van al deze stemmen schuilt.


Anne Reijniers & Rob Jacobs – Échangeur

21:00-21:30

In de straten van de miljoenenstad Kinshasa verbeelden jonge Congolezen hun versie van het koloniale verleden. Terwijl archiefbeelden tonen hoe het standbeeld van ontdekkingsreiziger Stanley wordt versleept, zoekt een Lumumba-imitator naar oud-president Mobutu. Een man schrobt riooldeksels tot het woord 'Leopoldville' weer leesbaar wordt. Een wit geschminkte jongen met tropenhelm en zweep danst met geesten op een dak. Na de onafhankelijkheid van de Democratische Republiek Congo, werden de Belgische koloniale monumenten van Kinshasa's publieke pleinen verwijderd. Vandaag staan ze zij aan zij in het Congolese 'Musée Nationale'. In Échangeur ontstaat er rondom een lege sokkel een denkbeeldige stad waar archiefmateriaal, performances en het hedendaagse Kinshasa op elkaar inspelen.

Talk HUMAN/NON-HUMAN COLLABORATIONS: PEFORMING (WITH) MACHINES with Bryana Fritz, Néstor García Diaz and Jaha Koo

21:00–22:00

In het kader van het festivalprogramma wil Bâtard dit jaar aanzetten tot ontmoeting en reflectie en doet dit in de vorm van vrij toegankelijke gesprekken met de genodigde artiesten. Elke avond gaat Maria Rößler in gesprek met twee artiesten/collectieven over hun concepten en over de thema’s die ze aankaarten in hun artistieke zoektocht. Deze gesprekken zijn een unieke kans om kennis te maken met de internationale artiesten en ze te leren kennen in een andere context dan hun artistieke performance. Ze vinden plaats elke festivalavond, tussen twee voorstellingen door. De toegang is gratis.
Maria Rößler woont en werkt in Amsterdam en Berlijn. Ze studeerde theater- en mediawetenschappen in Berlijn en Dublin. Ze heeft gewerkt als producer en dramaturge voor verschillende producties, festivals en conferenties. Van 2013 tot 2016 werkte zij mee aan het artistiek programma van het festival Foreign Affairs op de Berliner Festspiele. Daarnaast werkt zij ook autonoom aan verschillende projecten, zoals momenteel haar samenwerking met technoloog Nathan Fain. Samen maakten ze de voorstelling “Right is the Might of the Community. A lecture on future democracy”, op vraag van HAU Berlin, en vorig jaar te zien tijdens Bâtard.


Lulu Obermayer Tosca

20:00–21:00 & 22:00–23:00
Vissi D'Arte,

Vissi D'Amore,
Non feci mai male ad anima viva
I lived for art,
I lived for love,
I never harmed a living creature.

In deze performance worden 9 maten uit de Aria Vissi D´Arte uit Tosca uit het plot gehaald om in lus altijd maar opnieuw te worden hernomen. Zangeres Lulu Obermayer leent haar stem en lichaam voor een ontologische en existentiële vraagstelling waartoe Tosca, binnen de verhaalstructuur van het stuk, niet gemachtigd is.
Er ontstaat een duet tussen het lichaam van de performer op scène en de lichamen die tot stand komen via de luidsprekers, waarop ruimte wordt gecreëerd voor reflectie. Er rijzen vragen allerhande: wat betekent het om voor de kunst te leven? Wat betekent het om voor de liefde te leven? Welke zijn de gevolgen? Is het zelfs mogelijk? En is het niet onvermijdelijke om onderweg de ander te kwetsen?


Silke Huysmans en Hannes Dereere Mining Stories

Concept: Hannes Dereere, Silke Huysmans 
spel: Silke Huysmans | coaching: Dries Douibi
gesprekken: William Adeodato, Roliene Almeida, Lindsay Newland Bowker, Andres, Xavi Camacho, Eduardo Campos, Stef Craps, Luc Crevits, Paul De Grauwe, Roberto De Lima, Du Duarte, Juliano Duarte, Ana Elisa Novais, Adelaide Luiza Novaes Dias, Vander Sebastião Martins, Maria Clara Mendes, Cristina Pereira, Dona Hebe Rola, Mathijs van de Sande, Preta Suares e.a.
productie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek & Bâtard Festival
coproductie: Vrijstaat O./De Werf| residenties: CC De Grote Post, Kunstencentrum Vooruit, Veem house for performance
decor: Frédéric Aelterman, Luc Cools
beeld: Tom Callemin
transcripties: Luanda Casella, Miguel Cipriano
tolk: Minne Huysmans
dank aan Roliene Almeida, Marcelo Queiroz D’Angelo, Tom Callemin, Cria Mariana, Griet Deconinck, Jan Dereere, Lieve Demin, Maria Dé Fatima Santos, Hilde De Rop, Charlotte De Somviele, Dries Douibi, Minne Huysmans, Johan Joris, Cristina Pereira, Michiel Vandevelde, Karlien Vanhoonacker, Nathan Wouters
with the support of/met steun van SABAM For Culture

Anne Reijniers & Rob Jacobs Échangeur

a film by: Rob Jacobs and Anne Reijniers
with: José Batekele, Jude Mansita, Klarchi Ngonde, Ange Katalea, Dieu Ndebo, Tiliton Kuzana, Docha Glody, Vialig ze Ngonde, Kimvuidi Lema Chef, Banzila Yemeyi Desire, Arqabound Kabunda Mbuyi Mick, Widjo Wiyombo, Erwan Soumhi research: Davy Verbecket, Rob Jacobs, José Maria Masanga, Nizar Saleh Hirji, Widjo Wiyombo, Anne Reijniers
production: Rob Jacobs, Anne Reijniers, Thijs Paijmans, Koen Bleuzé, De Imagerie, Het Bos
image: Anne Reijniers
sound: Anne Reijniers and Erwan Soumhi
editing: Rob Jacobs and Anne Reijniers
sound editing: Aïda Merghoub
sound mixing: Michel Coquette
grading: Thijs Paijmans
advice: Elias Grootaers, Martine Huvenne, Lotte de Bruyne, Hilde D'Haeyere translation: Veerle Duflou, José Maria Masanga, Nizar Saleh Hirji, Aïda Merghoub, Christopher Daley
title design: Mario Debaene


Lulu Obermayer – Tosca

Concept and Performance: Lulu Obermayer
Dramaturgy: Aline Benecke
Mentoring: Sandra Umathum, Florian Feigl, Boyan Manchev
Production: Hochschulübergreifendes Zentrum für Tanz, MA Solo Dance and Authorship

see also
 
Loading...