Riley Harmon A method for blue logic
18:00-23:00
In 2012 ontving Riley Harmon een e-mail van een complotdenker. Hij werd verward met een naamgenoot, een actrice die door de regering ingehuurd zou zijn om de media te misleiden. Met de mail als uitgangspunt realiseerde hij de film A method for blue logic: onmogelijk om nog te weten wat echt is en wat niet.
Critical Practice — Made in YU A problematic book
18:00-18:45
Felix Mathias Ott An Iliad
19:00–20:00 & 22:00–23:00
An Iliad van Felix Mathias Ott is veel meer dan de zoveelste versie van Homerus’ epos. Het plot wordt gedomineerd door drie mannen die een archaïsche kracht en energie uitstralen en Trojaanse ruimten creëren. Een choreografie van opbouwen en afbreken gaat over in een suggestieve beeldspraak. Er ontvouwt zich een akoestisch en visueel landschap dat de toeschouwer triggert om de eigen verlangens onder ogen te komen. Als in een collage dwaalt An Iliad van het heden terug naar het verleden, terug naar het heden dat wordt ontmaskerd door de onzichtbare steekspelen. Het werk van Felix wil veeleer een reflectieve ruimte creëren, om de toeschouwer uit te nodigen om zijn of haar wereld van het onderbewustzijn te ontdekken. Via het aanreiken van fragmenten, nodigt hij het publiek uit om op creatieve manier een eigen wereld te creëren. Felix wil een stilzwijgende duik tot stand brengen van de realiteit in fictie en onze manieren om informatie te krijgen met schreeuwerige en manipulatieve slogans aan de kaak stellen.
21st Century Students Conservatorium Antwerpen & Michiel Vandevelde
20:00–22:00
Kannibaliserende videoreclames, pop videoclips, het CNO-manifesto van Yvonne Rainer en tekstfragmenten over het denken.
ALIENATION – ACCELERATION – SLOWING DOWN – DISTRACTION – ARTIFICIALITY – REPETITION – GLITCH – RETROGRADE – REMIX – ULTRA-EDITING – BLENDING – CANNIBALISM – REAPPROPRIATION – SUPERFICIALITY – DEPTH – TECHNIQUE – EFFECT – BIG – SMALL – HYPERTEXT
21st century is het resultaat van een workshop met vijf studenten van het Antwerps conservatorium, een professionele opleiding voor acteurs.
Anne Reijniers & Rob Jacobs – Échangeur
21:10-21:45
In de straten van de miljoenenstad Kinshasa verbeelden jonge Congolezen hun versie van het koloniale verleden. Terwijl archiefbeelden tonen hoe het standbeeld van ontdekkingsreiziger Stanley wordt versleept, zoekt een Lumumba-imitator naar oud-president Mobutu. Een man schrobt riooldeksels tot het woord 'Leopoldville' weer leesbaar wordt. Een wit geschminkte jongen met tropenhelm en zweep danst met geesten op een dak. Na de onafhankelijkheid van de Democratische Republiek Congo, werden de Belgische koloniale monumenten van Kinshasa's publieke pleinen verwijderd. Vandaag staan ze zij aan zij in het Congolese 'Musée Nationale'. In Échangeur ontstaat er rondom een lege sokkel een denkbeeldige stad waar archiefmateriaal, performances en het hedendaagse Kinshasa op elkaar inspelen.
Talk DOCUMENTS AND MEMORIES with Silke Huysmans, Hannes Dereere and Ogutu Muraya
20:30–21:30
In het kader van het festivalprogramma wil Bâtard dit jaar aanzetten tot ontmoeting en reflectie en doet dit in de vorm van vrij toegankelijke gesprekken met de genodigde artiesten. Elke avond gaat Maria Rößler in gesprek met twee artiesten/collectieven over hun concepten en over de thema’s die ze aankaarten in hun artistieke zoektocht. Deze gesprekken zijn een unieke kans om kennis te maken met de internationale artiesten en ze te leren kennen in een andere context dan hun artistieke performance. Ze vinden plaats elke festivalavond, tussen twee voorstellingen door. De toegang is gratis.
Maria Rößler woont en werkt in Amsterdam en Berlijn. Ze studeerde theater- en mediawetenschappen in Berlijn en Dublin. Ze heeft gewerkt als producer en dramaturge voor verschillende producties, festivals en conferenties. Van 2013 tot 2016 werkte zij mee aan het artistiek programma van het festival Foreign Affairs op de Berliner Festspiele. Daarnaast werkt zij ook autonoom aan verschillende projecten, zoals momenteel haar samenwerking met technoloog Nathan Fain. Samen maakten ze de voorstelling “Right is the Might of the Community. A lecture on future democracy”, op vraag van HAU Berlin, en vorig jaar te zien tijdens Bâtard.
Bryana Fritz – Indispenible blue
19:00–20:00 & 22:–23:00
A blueness: Hoe doet (een), hoe doet (nul), hoe doet (een), hoe doet (nul)...wanneer software een choreografische kracht uitoefent op de gebruiker, hoe kan dans worden gebruikt om te ontsnappen aan deze greep?
A blueness 2 : Kan de dagelijkse gebruikster, technologisch analfabeet zijnde – bij gebrek aan toegang tot de structuur van de technologie, via een “oppervlakkig” gebruik een poëtische dans doen ontstaan? Een onderzoekende beweging tussen gebruik en misbruik, domineren en onderwerping, vorm en gevoel?
A blueness 3-49 : Kan zij zich, door in de huid te kruipen van een dagelijks gebruiker – geen programmeur – losmaken van de choreografische eisen van het computerprogramma om een zekere diepgang te vinden, niet via beheersing, maar via een manier van bewegen (dansen!), waarbij niet wordt vergeleken of tegengewerkt.
A blueness 50 : over poëzie, over dans, op een bed van software, aan de oppervlakte, in onderwerping… en over de poëzie van de toe-eigening.
Nestor Garcia Diaz - Nice weather for operative systems
19:00–20:00 & 22:00–23:00
Wanneer we de eisen observeren die de digitale media in ons brein hebben binnengebracht, zou je denken dat we de maatschappij hebben bereikt waar Marinetti van droomde. Alsof de globalisering de ideeën heeft gevonden van het vroeg avantgardistisch esthetisch model. Internationaal freelance werk neemt toe en cultuur mondialiseert door toedoen van het Internet. Steeds vaker hebben we het gevoel nergens bij te horen en dat van een afgenomen politieke macht.
Dit gevoel van verschuiving en de eisen van flexibiliteit hebben ook de artistieke activiteiten van Nestor Diaz Garcia sterk beïnvloed. Een plaats waar hij kan werken met verschillende, continu wijzigende media en voorstellingskaders. In zijn zoektocht naar een vaste grond onder zijn voeten, kijkt hij uit naar plaatsen waar eigentijdse meningen, kunst, volkscultuur en underground elkaar kruisen.
In dit stuk heb ik getracht om de overheersing van de digitale media te counteren door hun strategieën te enten op verschillende artistieke tradities en stambomen. Ik heb ernaar gestreefd om de Internetcultuur in vraag te stellen met behulp van haar eigen tools, door digitale strategieën en toestellen te ontlenen en te vermengen met traditionele en verouderde voorstellingsschema’s. Mijn bedoeling is om me vast te klampen aan het hedendaagse via disjuncties en anachronismen.
PARTY
23:00 – 3:00
Felix Mathias Ott An Iliad
a performance by Felix Mathias Ott
artistic consulting: Helga Wretman
sound: Alex Kassian
light design: Martin Pilz
photo: Dieter Hartwig
performer: Ante Pavic, Maik Riebort
production: Inge Zysk
special thanks to Falko Purner
sponsoring: Holz Possling, Baubühne GmbH
production: Felix Mathias Ott
coproduction: Tanzfabrik Berlin, Student Centre Zagreb (University of Zagreb) - Culture of Change, MCA Amiens
subsidised by Haupstadtkulturfonds Berlin
supported by Apap - Performing Europe 2011-2016
21st Century
with: Kenneth Cardon, Daan Idelenburg, Taeke Nicolaï, Issam Daka, Michiel Vandevelde en Maarten Degraeuwe
thanks to: Dries Douibi, Willem de Wolf, Sara De Roo, Clara van den Broek, Conservatorium Antwerpen
Anne Reijniers & Rob Jacobs Échangeur
a film by: Rob Jacobs and Anne Reijniers
with: José Batekele, Jude Mansita, Klarchi Ngonde, Ange Katalea, Dieu Ndebo, Tiliton Kuzana, Docha Glody, Vialig ze Ngonde, Kimvuidi Lema Chef, Banzila Yemeyi Desire, Arqabound Kabunda Mbuyi Mick, Widjo Wiyombo, Erwan Soumhi research: Davy Verbecket, Rob Jacobs, José Maria Masanga, Nizar Saleh Hirji, Widjo Wiyombo, Anne Reijniers
production: Rob Jacobs, Anne Reijniers, Thijs Paijmans, Koen Bleuzé, De Imagerie, Het Bos
image: Anne Reijniers
sound: Anne Reijniers and Erwan Soumhi
editing: Rob Jacobs and Anne Reijniers
sound editing: Aïda Merghoub
sound mixing: Michel Coquette
grading: Thijs Paijmans
advice: Elias Grootaers, Martine Huvenne, Lotte de Bruyne, Hilde D'Haeyere translation: Veerle Duflou, José Maria Masanga, Nizar Saleh Hirji, Aïda Merghoub, Christopher Daley
title design: Mario Debaene
Bryana Fritz Indispenible blue
Credits: written and performed by Bryana Fritz
advice: Bojana Cvejic, Tom Engels
many thanks to: P.A.R.T.S. Research studios, Jan Ritsema, Camille Durif Bonis
Nestor Garcia Diaz - Nice weather for operative systems
Concept, Set Design, Video, Sound and Performance by: Néstor García
Duration: ±45min
Co-Production: Station / Service for contemporary dance (Belgrade), Bâtard Festival (Brussels), wpZimmer (Antwerp)
Thanks to: Akademie Schloss Solitude (Stuttgart), Kunstencentrum BUDA (Kortrijk),
Kaaitheater (Brussels), PARTS/ROSAS Summer Studios (Brussels)