Twee tedere kortfilms portretteren jonge mannen uit een Parijse banlieue en gitane vrouwen uit Montpellier, en hoe ze kijken naar liefde, relaties en zichzelf.
€7 reductie
€5 student
Psst boem oh mmmmmh klap ela wees welkom voor een weekend van samen luisteren met je hele lichaam om de toon te zetten voor heel 2025.
Vertoning van twee kortfilms, gevolgd door een gesprek met Marthe Perret en haar geluidsvrouw Alejandra Rogghé Pérez, gemodereerd door Nina De Vroome.
Vers la tendresse
(38min, 2016)
Deze film is een intieme verkenning van mannelijk territorium in een Parijse buitenwijk. Door vier jongemannen te volgen, ontdekken we een universum waarin vrouwelijke lichamen niet meer zijn dan schimmige en virtuele silhouetten. Hun omzwervingen leiden ons naar de alledaagse plekken waar ze hun mannelijkheid opvoeren en ensceneren — terwijl ze in voice-over zonder opsmuk de onverwachte delen van hun verhalen en persoonlijkheden onthullen.
Alice Diop is een Franse filmmaker van Senegalese afkomst. Na haar studies in koloniale geschiedenis, sociologie en documentairefilm in Parijs, begon ze documentaires te maken over de hedendaagse Franse samenleving. Vers la tendresse (2016) won de nationale César-prijs voor beste korte film. Haar speelfilmdebuut Saint Omer (2022) werd bekroond met de Zilveren Leeuw Juryprijs en de Future Lion voor beste debuutfilm op het Filmfestival van Venetië. Alice Diop is ook activist en organisator voor gender- en raciale gelijkheid in de filmsector en voor de politieke mobilisatie van jongeren uit arbeiderswijken.
mercedes comme papillon
(20min, 2024)
Een intieme korte documentaire over een groep gitane vrouwen in La Mosson bij Montpellier. Aan de vooravond van een gitane trouwfeest spreken Luisa en haar nichten over hun dromen, wensen, tradities en emancipatie. Vragen over thuishoren, over gitane erfgoed en over Kim K worden gesteld op de klanken en bewegingen van flamenco. mercedes comme papillon is een portret van lichamen en stemmen die bruisen van het leven en de paradoxen, door het oog van een camera die meedanst en, bovenal, luistert.
Marthe Perret komt uit Frankrijk en studeert film aan KASK in Gent. Dit is de première van mercedes comme papillon.
www.instagram.com/marthe_perret
Alejandra Rogghé Pérez werd geboren op Isla de Maragrita in Venezuela en studeert film aan KASK. Daar werkte ze ook al meermaals mee aan projecten van andere film- en theatermakers als camerapersoon (bvb. voor FoyerTV) of, zoals voor Marthe’s film, als geluidspersoon.
Nina de Vroome is een onafhankelijke filmmaker en modereert vanavond het nagesprek. In 2013 studeerde ze af aan KASK met de film Waves, een reflectie over geluid en hoe dat de zin voor gemeenschap kan beïnvloeden. Sindsdien werd haar werk getoond op o.a. Visions du Réel en IFFR. Vandaag is ze ook docent aan KASK, schrijft voor filmmagazine Sabzian en werkt mee aan filmprojecten in de rol van geluidstechnieker.