Camera, geluid, live performance, Teheran in 2001, leven in Iran vandaag – voor even op scène, voor altijd in dialoog.
De camera beweegt nerveus over de vloer. Close-ups tonen halve gezichten, handen op tafels, of krullende sigarettenrook. Deze beeldfragmenten uit in een koffiehuis in Teheran in 2001 zijn het uitgangspunt voor QUASI van regisseur en toneelschrijfster Azade Shahmiri. Sinds 2020 experimenteert ze met procesgerichte creatie. Door over een lange repetitieperiode in dialoog te gaan met drie performers, een dramaturg, een documentairemaker en een geluids- en videokunstenaar, reflecteert deze groep makers over hoe onvolledigheid, onmacht, onmiddellijkheid en fictie eruit kunnen zien op een podium.
De filmbeelden van regisseur Hamid Jafari worden verweven met subtiele live momenten waarop de drie personages vertellen over het leven in Iran vandaag. De verhalen zijn onvolledig, open, met elkaar verweven. Ze overstijgen de beperkingen van tijd, plaats en lichaam en onderstrepen de porositeit van identiteiten. Net als Shamiri’s stuk Voicelessness uit 2019 stelt ook QUASI in vraag hoe grote en kleine verhalen eigenlijk ontstaan en wijst het op de noodzaak van verzet tegen onderdrukkende omstandigheden. Een andere wereld is mogelijk!
Ongeveer 2 uur
In het Farsi met Engelse en Franse boventiteling
Aftertalk op 24.03 met Maryam K. Hedayat
BIO
Azade Shahmiri's artistieke praktijk gaat heen en weer tussen theater, performance en installatie. Ze studeerde in 2009 af in Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Teheran en doctoreerde in de Kunstwetenschappen. Naast de tekst, staat de samenwerking tussen video, audio en visuele elementen centraal in haar creaties. Haar artistieke werk was al te zien op theater- en performancefestivals in Teheran, Gwangju, Kerala, Wenen, Zürich, Bazel, Edinburgh, Brussel, Berlijn, Genève en Mannheim.
Maryam K. Hedayat is an Iranian filmmaker, curator and activist. After completing her Bachelor of Arts at the University of Antwerp, she went on to study film directing at LUCA School of Arts in Brussels. She has made short films, short documentaries and video installations and focuses on themes such as gender, displacement and loss. She also writes essays and articles and has been published in rekto:verso magazine, Mo magazine, De Standaard and Deus ex Machina, among others. In 2019, Hedayat and other directors founded Wanda, an action group for womxn directors that fight for more inclusion and diversity in the film industry. She is furthermore the city curator for argos, center for audiovisual arts in Brussels. Currently Hedayat is writing the screenplay for her first feature length film for which she received funds from the Flemish Film Fund in 2021.
Text, Direction: Azade Shahmiri | Performers: Shadi Karamroudi, Isar Aboumahboub, Naghmeh Manavi | Film: Hamid Jafari | Dramaturgy: Leila Ahmadi Abadeh | Light design: Saba Kasmaei | Sound, Video: Hesam Salehbeig | Set, Costume: Azade Shahmiri in collaboration with Leila Ahmadi Abadeh | Coproduction: Wiener Festwochen, Kaserne Basel, Points communs - nouvelle scène nationale Cergy-Pontoise
Thanks to Maryam Karroubi, Khorshid Cheraghipour, Masoud Lak, Nazanin Mehraein, Aydin Shafaeei, Mohammad Mollavali, New Media Society, Mahnaz Hojjati
Incomplete list of the quotes: Mikhail Bakhtin, Trond Berg Eriksen, Bahram Beyzai, Robert Bresson, Mahmoud Darwish, Ecclesiastes, Jean Genet, Heraclitus, Akira Kurosawa, Yuri Lotman, Knut Lundmark, Shahrokh Meskoob, Mohammad Reza Shafiei KadKani