Over de representatie van vrouwen in sociale media, de roddelpers en consumentencultuur.
Simon Fujiwara’s Joanne verbeeldt de vele gezichten van de kunstenaars’ voormalige kunstdocent Joanne Salley.
Enkel jaren na Fujiwara’s afstuderen aan de prestigieuze Harrow School voor jongens, bevond Salley zich in het oog van een vernietigend mediaschandaal nadat studenten topless privéfoto’s verspreidden. De mediacampagne die daarop volgde, bediende zich van vrouwelijke stereotypes om sensationele krantenkoppen te illustreren. Haar reputatie als leerkracht en publiek figuur werd vernietigd. Vijf jaar later werkten Fujiwara en Salley samen aan een kortfilm rond kwesties die Salley plaagden in de nasleep van het schandaal.
Fujiwara’s gladde film, met de typische glossy beeldtaal van sport- en modecampagnes, zaait verwarring. Is dit een uitgekiende documentaire, met als doel een rehabilitatie van Salley? Of eerder een rookgordijn, ontworpen om Salleys imago verder te verbergen en te verzwakken?
UK, 2016, 12’
In the framework of THE FUTURE IS FEMINIST.