De Brusselse filmmaakster Sarah Vanagt stelt een filmprogramma samen waarbij je twee van haar meest recente kortfilms te zien krijgt, aangevuld met een onzichtbare dief en enkele betoverde eieren uit de beginjaren van de film.
De Ontwaring
Uit de beginjaren van de fotografie is een reeks foto’s bekend onder de naam ‘Invisible Mothers’. Op deze portretfoto’s van jonge kinderen is er telkens een spookachtige verschijning achter de kinderen te zien. Het blijkt om hun eigen moeder te gaan die van onder haar sluier het kind tot rust tracht te brengen, in de hoop dat het op die manier zo stil mogelijk blijft zitten gedurende de belichtingstijd (die in die jaren nog erg lang is).
In De Ontwaring wordt deze kortstondige praktijk uit de kindertijd van de fotografie gereconstrueerd om zo ‘in’ de beelden te kruipen, ‘in’ de tijd van de sluitertijd.
In Waking Hours
Met de publicatie van de Ophthalmographia in 1632, geeft de Nederlandse arts Vopiscus Fortunatus Plempius een origineel antwoord op de eeuwenoude vraag “hoe het zien werkt”. Zijn antwoord is een uitnodiging om te experimenteren:
“Betreed samen met mij een donkere kamer en prepareer er het oog van een vers geslachte koe.” Hij benadrukt dat om het even wie dit experiment thuis kan uitvoeren "mits geringe moeite en zonder kost".
In de korte film In Waking Hours kruipt historica Katrien Vanagt in de huid van een 21e-eeuwse leerling van Plempius. Haar nicht en filmmaker Sarah Vanagt is erbij en filmt hoe deze moderne Plempia de instructies van haar leermeester stap voor stap volgt. Vanuit een donkere keuken in Brussel worden ze zo getuigen van de geboorte van beelden binnen in het oog.
De Ontwaring:
BE, 2015, 10’, premiere
Concept: Sarah Vanagt
Photography (natte plaat collodium procédé): Jeroen de Wijs
Camera: Artur Castro Freire
Editing: Effi Weiss
Sound design: Philippe Ciompi
Camera assistant: Son Doan
With the support of: VAF, VGC, Argos Centre for Art and Media, Beursschouwburg
De Ontwaring has been selected for the International Documentary Film Festival Amsterdam, 2015.
In Waking Hours:
BE, 2015, 18’
Directed by Sarah Vanagt & Katrien Vanagt
Camera: Artur Castro Freire
Editing: Effi Weiss
Sound: Nina de Vroome
Sound design: Philippe Ciompi
Camera assistant: Son Doan
With the support of: VAF, VGC, Netherlands Organisation for Scientific Research (NWO), Huygens ING – KNAW (The Royal Netherlands Academy for Arts and Sciences), Descartes Centre for the History and Philosophy of the Sciences and the Humanities Utrecht, Argos Centre for Arts and Media Brussels, Cinematek Brussels