Ik studeerde aan het Koninklijk Atheneum Etterbeek. De leerlingen die ervoor openstonden werden daar opgeleid tot cultuurliefhebbers. We kwamen al eens in de Conscienceclub of de Reinaert, of de Marnix (met de Gloria op de tweede en de Slumberland op de derde verdieping) en natuurlijk ook... in de Beursschouwburg. Met de al jaren ter ziele gegane Rijksnormaalschool in Sint-Pieters-Woluwe organiseerden we (in 1966-67) poëzieavonden (o.a. in het zaaltje van de Waltra) en folk- en bluesconcerten. En we gingen naar de Mallemolen in Hoeilaart. En we vonden elkaar terug... in de Beursschouwburg.
Ook aan de VUB organiseerden we poëzieavonden, en we stichtten het poëzietijdschrift Hand met de jonge dichters van toen. We organiseerden er ook folk-, blues- en jazzconcerten en vonden elkaar terug... in de Beursschouwburg. Zo had ik het geluk in het publiek van Tienerklanken (BRT) naast Roy Orbison te mogen zitten en hem een vraag te mogen stellen. En we mochten mee naar de BRT om er een interview mee te maken door Nonkel Bob en Tante Terry. Zij interviewden... The Rolling Stones (1 december 1964). In maart 1968 (of was het 1969?) organiseerden we met een aantal VUB-vrienden een Kunstweek in de Korte Beenhouwersstraat: een tentoonstelling van foto’s, etsen, poëzietijdschriften, optredens van Jonathan’s Ark, The Bluesscratchgroup, cabaretgroep Leuk- op-Last, een conference Het nihil in de Vlaamse toneelschrijfkunst en een opvoering van fragmenten uit Een (l)adder bewonen door Bert Verm, een poëzie- & muziekvoorstelling met o.a. Marc Bens, Freddi Smekens, Leon Lamal, Dirk J.A. Lissens, Geert Currinckx, Peter Bormans, Gust Vanhove, Patricia Lasoen, Claude Blondeel, Jan De Roeck, Herman J. Claeys, en de projectie van de experimentele film Epilogue van Leopold Dehert.
In de vroege jaren ’70 zat ik minstens elke woensdagavond in de Beursschouwburg, waar ik vaste klant was van de Happy Beursdays en waar we aan de toog bleven plakken en met Jari Demeulemeester ideeën uitwisselden en hem suggesties deden om bepaalde groepen uit te nodigen. We deden er meestal ‘het licht uit’.
Bij de eerste Muntpleinanimatie hielpen we een podium bouwen met planken op bakken bier die we gingen halen in het jongerencentrum in de Grétrystraat. En toen dat later Mallemunt werd, stonden wij er met een aantal vrienden in een stand van Tliedboek, waar we niet alleen ons tijdschrift aan de man brachten, maar ook ‘longplayings’ en Gouden Carolus. Ik herinner me dat The City Waites, een van die groepen die ik met enige aandrang aan Jari had aanbevolen, een enorm succes waren op Mallemunt (vraag me niet in welk jaar) en achteraf ook nog op de Happening van het Festival van Vlaanderen in Gent.
En toen ging ieder zijn kant op. Ik startte met Brosella Folk in 1977, samen met vrienden van de VUB en van het Jeugd- en Cultuurcentrum Tsleutelgat (dat in mei 1975 in Haren de deuren opende) en er was het Millennium van Brussel in 1979... en we vonden elkaar af en toe terug ... in de Beursschouwburg, onze thuishaven waar we kwamen herbronnen.
Henri Vandenberghe, organisator van Brosella Folk & Jazz, jarenlang lid van de algemene vergadering van de Beursschouwburg