music performance film expo conversations dig deepeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer
50 hours of Beurssc5ouwburg
4. Mark Tompkins & Mathieu Grenier OPENING NIGHT - a vaudeville

performance 50 hours of Beurssc5ouwburg

4. Mark Tompkins & Mathieu Grenier OPENING NIGHT - a vaudeville

performance
TH 05.02.2015 22:00 BE première

Crisis? What Crisis? There's No Business Like Show Business!

Rodolphe Martin © Photo Laurent Philippe
Rodolphe Martin © Photo Laurent Philippe

Op het eerste gezicht lijkt OPENING NIGHT niet meer dan een avondje entertainment: een show opgebouwd rond grappige situaties met een aantal tragikomische zang- en dansnummers (denk aan bijvoorbeeld Are You Lonesome Tonight van Elvis Presley en Run The World (Girls) van Beyoncé). Maar vergis je niet: naargelang de avond vordert krijg je een ambivalente en ontroerende fabel te zien over de - vrolijke maar heftige - wisselwerking tussen een ster op leeftijd en zijn jonge protegé.

De personages raken universele thema’s als leven, liefde en de dood aan. Wat hen samenbrengt en ook doet botsen is een gedeelde liefde voor vaudeville en music hall. De alchemie tussen de twee personages, die met hart en hoofd aan de show zijn toegewijd, legt gaandeweg een nieuwe betekenislaag bloot. Eigenlijk gaat OPENING NIGHT hierover: slaag je erin om je plekje in de wereld te claimen, of geef je die plek op, nederig en zonder spijt?

Welkom voor some good old cabaret!

Engels gesproken

65'
Belgische première

(1) In a typical Vaudeville show (1880-1930), ten to fifteen numbers followed each other: song, dance and comedy routines, animal, magic and circus acts...The success of Vaudeville, in comparison to other types of theatre like Variety, Burlesque or Music Hall, came from its engagement to offer wholesome entertainment for the whole family. During Vaudeville’s golden age, sumptuous, modern palaces of consumption were built where the show turned day and night. The American concept of mass entertainment was born.

Concept: Mark Tompkins, in collaboration with Mathieu Grenier
Set design and costumes: Jean-Louis Badet
Light design and technical direction: Rodolphe Martin
Stage direction: Frans Poelstra
Assistant: Alix Denambride Production: I.D.A. Mark Tompkins subventionnée par la DRAC Ile-de-France / Ministère de la culture et de la communication. With the support of: micadanses Paris and ImPulsTanz – Vienna International Dance Festival