The Abyss gaat over de zee, overzeese tochten, zinken tot op de bodem en alle mogelijke vormen van migratie.
De Zwitserse theatermaker Pamina de Coulon stelt pertinente levensvragen in de filosofische lecture-performance Fire Of Emotions: The Abyss. Gezeten bovenop een berg dwaalt ze met haar gedachten de afgrond in en laat haar blik rusten op thema’s als klimaatverandering, migratie, andere manieren van kijken en leven.
Pamina’s gedachtenreis vertrekt bij de zee, overzeese tochten, zinken tot op de zeebodem en alle mogelijke vormen van migratie. In een gesproken essay duiken we recht de diepzee in en ontwaren er andere, meer wenselijke levensvormen. Op de zeebodem - een plaats waar schijnbaar niets gebeurt - ontdekken we meer dan we zouden kunnen vermoeden. Tussen zeemonsters en tijdelijk plankton komt de anarchistische weigering bovendrijven ‘om ergens te geraken’, een weigering die aan het licht brengt dat er nog andere manieren zijn om samen te leven (dan de manier die we met zijn allen zo halsstarrig vasthouden). Verlicht met nieuwe inzichten - waaronder het besef dat we verder moeten kijken dan de grenzen van ons eigen individuele bestaan - nemen de woorden van deze labyrintische monoloog ons terug mee naar de oppervlakte, waar het samenleven van alle levens een nieuwe koers vaart…
In het Engels
From and with: Pamina de Coulon, Scenography: Pamina de Coulon & atelier Goupie Goupek - Laure Akkash, Romain Berger and Stanislas Delarue, lights: Alice Dussart & Vincent Tandonnet Spreading : Sylvia Courty – boom’structur, production : BONNE AMBIANCE & boom’structur Coproduction : TU – Théâtre de l’Usine, Genève, Arsenic – Centre d’art scénique contemporain, Lausanne, Support : Ville et Canton de Genève, Loterie Romande, DRAC région Auvergne-Rhône Alpes & Pro Helvetia (Fondation suisse pour la culture). The research has been helped by La Bellone Bruxelles, le BRASS Bruxelles, Fructôse Dunkerque, Festival Artdanthé Vanves, Les Halles de Schaerbeek Bruxelles, Montévidéo Marseille, and of course L’L, Bruxelles.