Janus Tussle - films van Omar Adnan Chowdhury, Bani Khoshnoudi & Nashashibi/Skaer

Volstrekt onbetrouwbare documentaire over een misgelopen handelsruil 

looped screening
MO 04.12.2023 10:00 - 18:00 BE première
TU 05.12.2023 10:00 - 18:00
WE 06.12.2023 10:00 - 18:00
TH 07.12.2023 10:00 - 18:00
FR 08.12.2023 10:00 - 18:00
SA 09.12.2023 10:00 - 18:00
SA 09.12.2023 18:00 collective viewing & discussion

Op 09.12 (18:00 - 19:30) is er een collectieve vertoning gevolgd door een discussie in aanwezigheid van de filmmaker Omar Adnan Chowdhury.

 

Omar Adnan Chowdhury, JANUS TUSSLE (BE première)
24 min., 16:9, kleur, stereo, in het Engels en Bengaals met Engelse ondertiteling

De ongrijpbare en onbetrouwbare film Janus Tussle volgt de nasleep van een mislukte antiekhandel tussen Bangladesh en Parijs in 2008. Twee schimmige bronnen vertellen over protesten van boze activisten, onbetaalbare werken die door schattenjagende bagagecruisers worden gestolen en gedumpt, het aftreden van de minister van Cultuur en de ongelukkige dood van een jonge diplomaat. De fictieve documentaire ontrafelt en compliceert concepten van uitwisseling, vertrouwen en verschuivende machtsverhoudingen. Wat overblijft is het mysterie rond een multipolaire situatie, en de vervloeking van een onrechtvaardig, traumatisch verleden.

In opdracht van de British Council en de Arts Council England

 

Bani Khoshnoudi, CEM (TOGETHERNESS), 2013
4 min., Super 8, Iran-Frankrijk, geen gesproken taal

Gefilmd op Super-8 tijdens een demonstratie van Koerden in Parijs, sluit Cem aan bij het idee van een collectief lichaam. De "cem" of "jam" in het Perzisch en Koerdisch betekent samen zijn, verenigd; de term verwijst ook naar soefi bijeenkomsten waar altijd wordt gedanst. 

Muziek: Weather van Andy Moor, van zijn soloalbum MARKER (copyright Unsounds - 2007)

 

Nashashibi/Skaer, Flash In The Metropolitan, 2006
3 min 25 sec, 16mm film, geen gesproken taal

De film werd opgenomen in 2006 in het Metropolitan Museum of Art in New York en toont de collecties van het Nabije Oosten, Afrika en Oceanië, met vluchtige blikken op beelden, schalen en historische artefacten. Deze oude voorwerpen mogen slechts een fractie van een seconde in de schijnwerpers staan onder een flitsende stroboscoop, maar de metronomische regelmaat van de flitsen keert de vluchtige aard van deze glimpen om en roept in drie korte minuten de enorme, bijna onvoorstelbare tijdsspanne op die ons scheidt van de antieke voorwerpen.

Met dank aan de kunstenaars en doggerfisher, Edinburgh — In opdracht van Spike Island — Ondersteund door de Elephant Trust

 

OMAR ADNAN CHOWDHURY (1984) is een Bengaals-Australische kunstenaar en filmmaker, opgeleid in Industrial Relations en Informatiesystemen. Hij woont en werkt in Dhaka en Brussel. Zijn parafictionele installaties, films en performances animeren de vervreemdende ambivalenties en breuklijnen van het diaspora leven.
http://omarchowdhury.com
http://instagram.com/omaradnanchowdhury

 

Filmmaker en beeldend kunstenaar BANI KHOSHNOUDI werd geboren in Teheran en emigreerde in 1979 tijdens de revolutie naar de Verenigde Staten. Ze studeerde architectuur, fotografie en film aan de Universiteit van Texas in Austin en was studiokunstenaar aan het Whitney Museum Independent Study Program in New York. Haar werken, getekend door ontheemding en ontworteling, verkennen thema's als ballingschap, de gevolgen van moderniteit, het geheugen en het onzichtbare. Haar films en werk zijn vertoond op festivals, musea en kunstcentra over de hele wereld. In 2022 ontving ze de Herb Alpert Award for the Arts in Film/Video.
https://www.instagram.com/bbanii/

 

Rosalind Nashashibi  en Lucy Skaer hebben hun eigen internationale solocarrières, maar werken ook samen onder de naam Nashashibi/Skaer. Ze hebben elkaar in Glasgow ontmoet en werken sinds 2005 samen. Hun films zijn met lovende kritieken over de hele wereld vertoond op onder anderen de Berlin Biennale 5, Tate Britain, Metropolitan Museum of Art, Carnegie Museum of Art en het ICA in Londen. Hun werk is te zien in openbare collecties zoals het Metropolitan Museum of Art, het Pompidou, het FRAC van Marseille en de Arts Council Collection in het Verenigd Koninkrijk. Hun recente werk is gebaseerd op bestaande kunstwerken, en hun laatste film, Why Are You Angry, is geïnspireerd op Gauguins kijk op de Zuidzee. De film werd voor het eerst vertoond op Documenta 14 (2017) en zal deel uitmaken van een retrospectieve tentoonstelling in Tate St Ives in 2018.

 

still 1: Janus Tussle 
still 2: Cem (Togetherness)
still 3: Flash In The Metropolitan

you might also like
 
Loading...