Sirah Foighel Brutmann & Eitan Efrat Journal & Printed Matter & Questions Session

Videowerk met fotografisch archiefmateriaal dat een inkijk biedt in zowel het Israëlisch-Palestijnse conflict als het privéleven van de fotograaf. Parallel loopt in ARGOS de tentoonstelling over het werk Journal.

film screening
TH 24.10.2013 20:30 BE première

Sirah Foighel Brutmann en Eitan Efrat zijn allebei in Israël geboren, maar wonen ondertussen in Brussel. Sirah studeerde aan de dansschool P.A.R.T.S., Eitan volgde audiovisuele kunsten aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Beursschouwburg toont twee videowerken van dit jonge kunstenaarsduo, Journal en Printed Matter. Aan de basis van beide films ligt fotografisch archiefmateriaal van de vader van Sirah. André Brutmann (1947-2002) werkte als freelance persfotograaf in het Midden-Oosten.

Printed Matter

toont contactafdrukken en fotonegatieven. Van de Eerste en Tweede Intifada over de moord op Yitzhak Rabin, gevolgd door beelden van lezende gezinsleden of de geboorte van zijn dochter. In een voice-over horen we Hanne Foighel, Sirahs moeder. Via herinneringen maakt ze een reis terug in de tijd, niet alleen door de politieke geschiedenis, maar ook langs de intimiteit van het gezinsleven. Geopolitiek en het privéleven van de persfotograaf smelten samen op één fotorolletje.

Journal

stelt een reeks foto’s van één moment centraal: Brutmann was als persfotograaf vaak betrokken bij officiële bezoeken aan Yad Vashem*. Hij fotografeerde er hoogwaardigheidsbekleders in de buurt van hét iconische beeld dat de hele Holocaust samenvat: een barak in Buchenwald vol uitgemergelde gevangenen die recht in de lens staren. Efrat en Brutmann hebben een aantal foto’s uit deze omvangrijke reeks geselecteerd, opgesteld en vervolgens met een videocamera geregistreerd in het Brusselse kunstencentrum Wiels. Het resultaat is een veelgelaagde video waarin wordt gespeeld met tijd, beweging en “point of view”.

Questions Session

Na de films en een korte pauze gaat er een vragensessie door.
Questions is een discursieve methode die ontstaan is uit de nood aan nieuwe vormen om het politieke en artistieke discours aan bod te laten komen en uit onze drang om continu ideeën, theorieën en concepten te herformuleren en te herzien.
De techniek stoelt op een aantal eenvoudige regels die door de deelnemers worden toegepast:

  • De discussie verloopt uitsluitend via vraagstelling, waarbij elke deelnemer zoveel vragen kan stellen als hij dat zelf wenst en waarbij geen voorafgaande volgorde wordt bepaald
  • Elke vraag dient betrekking te hebben op de vorige vra(a)g(en)
  • Elke vraag dient te worden gesteld aan alle deelnemers en niet aan een bepaalde persoon
  • Elke persoon kan een eerder gestelde vraag opnieuw herhalen

Journal
Journal

  • De officiële staatsinstelling van Israël voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust en de redders van Joden.

Journal:
HD video, 6:9, stereo sound, BE, 2013, 16"
Cinematografie: Mathias Windelberg
Geluid: Laszlo Umbreit
Productie: Argos, Centre for Art and Media, Brussels
Met de steun van: Vlaamse Gemeenschapscommissie; Beursschouwburg and Atelier Graphoui.
Gefilmd met: Ikonoskop
Bedankt: Joachim Vansteelant

Printed Matter:
16mm & HD video, 4:3, mono & stereo sound, BE, 2011, 29'
Cinematograaf: Sébastien Koeppel
Editing: Sirah Foighel Brutmann & Eitan Efrat
Geluid editing & mix: Laszlo Umbreit
Geluidsassistentie: Christian Coppin at Atelier Graphoui
Productie-assistentie & credits: Fairuz
Productie: Auguste Orts
Met de steun van: VAF; STUK Leuven; Hogeschool Sint-Lukas Brussesl; The Gerrit Rietveld Academie Amsterdam en Atelier Graphoui.

Co-productie Beursschouwburg

see also
 
Loading...