Tashweesh Cinema

Palestijnse films die onderdrukking uitdagen en alternatieve manieren van leven voorstellen

looped screening
WE 09.10 17:00 - 21:00
TH 10.10 13:00 - 21:00
FR 11.10 13:00 - 21:00
SA 12.10 13:00 - 21:00

Firas Shehade - Like An Event In A Dream Dreamt By Another - Rehearsal
Sarah Risheq - ghost_archives
Diana Al-Halabi - The Battle of Empty Stomachs
Marwa Arsanios - Who is afraid of ideology?
Mona Benyamin - tomorrow, again
Jumana Emil Abboud - Feel Everything

Like An Event In A Dream Dreamt By Another - Rehearsal

14min, 2023, Palestina

In RPG (role-playing game) videogames kan het echte leven worden nagespeeld op een manier die aan fantasie of bijgeloof doet denken, met bovennatuurlijke personages en omgevingen. Dit video-game-essay laat zien hoe Palestijnse spelers, GTA mods en servers het echte leven onder koloniale heerschappij simuleren – Los Santos als een spiegelbeeld van Palestina.

Firas Shehadeh is een Palestijnse kunstenaar en onderzoeker die in Wenen woont. Zijn werk houdt zich bezig met wereldopbouw, betekenis, esthetiek en identiteit na/op het internet. Deze film maakt hij in opdracht van het Singapore Art Museum.


ghost_archives

3min, 2024, Jordanië

Dit archief is een fysieke reactie op vergeten, herinneren, weggeven of zelfs ontkennen. Een monoloog van enkele minuten waarin archieven niet beschouwd worden als opslagplaatsen van het verleden maar als levende entiteiten waarin herinneringen, verdriet en breuken rondspoken. Scan de QR-code om te onthouden.

Sarah Risheq is een schrijver, redacteur en verhalenverteller/-verzamelaar uit Amman. Hun houdt ervan vragen te formuleren die hen in staat stellen werelden te bouwen en andere te verbranden, hun gevoeligheden uit te breiden en hun verbeelding te verbreden over wat mogelijk is. Risheq heeft een kort verhaal gepubliceerd, 'rise', en een diepgaand onderzoek naar Voorouderlijke Palestijnse Genezingspraktijken als een Politiek van Terugkeer.


The Battle of Empty Stomachs

23min, 2024, Nederland

Gebaseerd op onderzoek en interviews met zowel Palestijnse hongerstakers als asielzoekers, zet deze absurdistische maar realistische film een dialoog tussen de regisseur en haar moedertaal in scène waarin één enkele vraag centraal staat: wat weten we over honger?

Diana Al-Halabi is beeldend kunstenaar en filmmaker. Ze werd geboren in 1990 in Libanon en woont in Rotterdam. Door een intersectionele feministische lens, vertrekt Al-Halabi's praktijk vanuit het persoonlijke naar het politieke en gaat ze in op begrippen als de patriarchale blik, institutioneel geweld, bureaucratie, koloniaal kolonialisme en het visumregime. In 2023 ontving ze de IFFR RTM PITCH Award voor de productie van deze kortfilm, die in première ging op het IFFR 2024.


Who is afraid of ideology? Part 3: Micro Resistencias

31min, 2020, Colombia

Wie is er bang voor ideologie? Deel 3: Micro Resistencias verweeft de stemmen van verschillende vrouwen uit de koffieproducerende regio Tolima in Colombia. Ze vertellen over de strijd om de voorouderlijke kennis van de inheemse gemeenschappen te behouden, terwijl ze worden blootgesteld aan uitbuiting en geweld - zelfs moord. Landschappen, portretten, interviews en liederen gaan over het kweken en beschermen van zaden die de vrouwen in staat stellen een vorm van autonomie te verwerven.

Marwa Arsanios (1978) is geboren in Washington DC en woont en werkt momenteel in Berlijn. Ze is een kunstenaar, filmmaker en onderzoeker wiens werk de vorm kan aannemen van installatie, performance en bewegend beeld. De afgelopen jaren was haar werk onder andere te zien in Kunsthalle Bratislava, Documenta 15 en MoMA. Deze film ging in première in de vorm van een installatie op de Berlijnse Biënnale 2020.


Tomorrow, again, 2023, 11min

11min, 2023, Palestina

In een disfunctionele nieuwsuitzending over dagelijkse catastrofes in Palestina nemen twee hoofdpersonen, de ouders van de artiest, meerdere identiteiten aan, wat resulteert in een eindeloze lus waarin zij de objecten, de toeschouwers en het medium zijn, die hun eigen verhalen vertellen en consumeren. De film gebruikt een overdreven en surrealistische beeldtaal om begrippen als waarheid en fictie te onderzoeken, en wat er gebeurt met urgentie wanneer deze tijdloos wordt.

Mona Benyamin (1997) is beeldend kunstenaar, filmmaker en schrijver en woont en werkt in Palestina. In haar werk onderzoekt ze intergenerationele perspectieven op hoop, trauma en verschillende tijdsbelevingen. Door met de formats van populaire massamedia te knoeien, en donkere humor te gebruiken, stelt ze noties van authenticiteit en waarachtigheid ter discussie. Deze film is gemaakt in opdracht van The Mosaic Rooms/A.M. Qattan Foundation, met steun van Arts Council England en de Bagri Foundation.


Feel Everything

9 min, 2022, Palestina

Deze film is geïnspireerd op het Palestijnse volksverhaal Half-een-halfling [Nos Nsais], waarin een half kind wordt geboren uit de magie van een halve granaatappel. Aan de hand van metaforen en fragmenten, wordt het hoofdpersonage ontrafeld tot een alomtegenwoordige-maar-onvolledige entiteit die de vorm aanneemt van water. Wie heeft vandaag toegang tot water en alle dingen die daarin belichaamd zijn, zoals iemands thuisland, levensbron en bedreigde nalatenschap?

Jumana Emil Abboud (1971) is een Palestijnse-Canadese kunstenaar die woont en werkt in Jeruzalem en Londen. Momenteel promoveert ze aan de Slade School of Fine Art, University College London. Abboud werkt aan workshops en samenwerkingsverbanden op het gebied van tekenen, performance en het maken van verhalen. Ze omarmt folklore en bezielt plaatsen waar water is, door middel van collectieve processen en verhalenconstellaties. Deze film is gemaakt in opdracht van Sharjah Art Foundation en werd onder andere vertoond op Documenta 15 in Kassel.

see also
 
Loading...