Tussen talen, plaatsen, stemmen en verbeelding gaat deze solo op zoek naar onvertaalbare vormen van verzet.
€12 reductie
€8 student
De verteller van dit verhaal zit op een Belgische trein. Door de ontmoetingen met andere reizigers, begint haar persoonlijke verhaal zich te verweven met dat van haar familieleden die in bezet Palestina leven. Hun stemmen spreken over hun moedertaal Palestijns Arabisch en over Hebreeuws, de “officiële” taal van hun land. Hoe beïnvloeden twee talen met ongelijke machtsverhoudingen iemands gedachten in een onderdrukkende omgeving? Hoe geeft die verhouding vorm aan ons begrip van grenzen en ontheemding? Met humor, woede, liefde en absurditeit omarmt Language: no broblem de grenzen van de vertaalbaarheid van een taal, terwijl het nadenkt over processen van verzet.
about
Marah Haj Hussein (1998) is een danser, acteur en performancemaker uit Kofor Yassif in bezet Palestina. Ze woont in Antwerpen, waar ze in 2021 afstudeerde aan de bachelor Dans van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. In juni 2023 heeft ze haar masteropleiding Drama aan het KASK in Gent afgerond. Door deze twee disciplines samen te voegen, trekt Haj Hussein de lijn die de tekst van de beweging scheidt in twijfel en zoekt ze altijd naar mogelijke manieren om beide in de performatieve ruimte toe te laten.
70 minuten
in Palestijns Arabisch, Hebreeuws, Nederlands en Engels met Engelse en Arabische boventiteling
Concept and Performance: Marah Haj Hussein
Projection mapping: Koen de Saeger
Sound design: Anton Lambert
Music composition & execution: Verena Rizzo
Productiecoördinatie: Ruth Vanreusel
Scenography & Textile: Agnese Forlani
Decor: Mohamed Sultan
Dramaturgy: Krystel Khoury
Light design: Pol Seif
Projection assistance: Hussein Shikha
Coproductie: Monty & Moussem
Supported by: Het TheaterFestival & Fonds voor Nieuwe Makers van Stad Antwerpen.
Thanks to: Kaaitheater, Toneelhuis, Kunstcentrum BUDA, A Two Dogs Company, DeSingel, hetpaleis, Thomas Bellinck, Barakat Haj, Lubna Haj, Luna Haj, Hala Haj, Sari Haj, Moanes Fahoum, Anan Saadi, Fadia Shehadeh and Hashem Shehadeh
Image (c) Boris Breugel