Een lied om Palestijnse geschiedenis en land terug te winnen.
our songs were ready for all wars to come (2021) is een 22 minuten durende film van choreografische scènes gebaseerd op gedocumenteerde volksverhalen uit Palestina. De film begint met het spookachtige geluid van een stem tijdens vier minuten duisternis, af en toe doorbroken door plotse lichtflitsen. Die onthullen de geperforeerde rand van de analoge pelicule film en benadrukken zo de aard van wat we (niet) zien als een gemedieerd document. De stem die we horen is van de Palestijnse zangeres Maya Khaldi, die een lied zingt waarin verschillende volksverhalen een collage vormen. Beelden van performende vrouwen leggen verbanden tussen verhalen over waterputten en gemeenschapsrituelen die te maken hebben met verdwijning, rouw en dood.
our songs were ready for all wars to come onderzoekt de folklore als bron van kennis en als instrument van kritiek. Welke alternatieve modellen van maatschappelijke representatie in Palestina gaan schuil in volksverhalen? Hoe kan folklore een gemeenschappelijk instrument worden voor emancipatie, waarmee mensen hun geschiedenis en land kunnen terugwinnen en de “realiteit” herschrijven?
about
Noor Abed (Palestina, 1988) werkt op het snijvlak van performance, media en film. Haar artistieke praktijk onderzoekt noties van choreografie en de denkbeeldige relatie van individuen, en creëert situaties waarin sociale mogelijkheden zowel worden gerepeteerd als opgevoerd.
Sorana Munsya gaat in gesprek met Noor Abed
Deze talk verkent de rol van folklore als een mechanisme van verzet en het herwinnen van gemarginaliseerde geschiedenissen, geïnspireerd door het werk van Noor Abed. Door de samenkomst van kunst, cultuur en politiek te analyseren, zal deze discussie het potentieel van folklore belichten om hegemonische structuren te doorbreken en zeggenschap voor onderdrukte gemeenschappen terug te winnen. Er zal speciale aandacht zijn voor de Palestijnse context, waar antikoloniale bewegingen centraal staan.