Samah Hijawi Aesthetics of the Political

In deze ontmoetingsreeks nemen we vormen van verzet en de ontwikkeling van een kritische taal in artistiek werk onder de loep. w/ SoundImageCulture

performance, discussion, film screening
26 SEP — 9 NOV 2020

Tussen september en december komen we drie keer bij elkaar om samen naar artistiek werk te kijken en de makers ervan te ontmoeten. We reflecteren over de gemaakte keuzes wanneer het gaat over politieke thema’s en kolonialisme.

 


Menu of Dis/appearance, dinner table performance door Mirna Bamieh, The Palestine Hosting Society
26.09.2020 - Pianofabriek

In de eerste ontmoeting presenteert Mirna Bamieh Menu of Dis/appearance, een performance die ons samenbrengt rond een eettafel. Mirna Bamieh vertelt verhalen over de geschiedenis en over de delen van onszelf die verdwijnen op het moment dat voedseltradities verloren gaan. In haar dinner table performance neemt ze ons mee op een reis langs gerechten die langzaamaan van de Palestijnse tafel verdwenen. De bevoorrading van voedsel werd gaandeweg ingeperkt door de koloniale toe-eigening van het land. Dit werkt vertelt over het gewelddadige en nauwgezet uitwissen van een eetcultuur en zo ook de identiteit van de gekoloniseerden. find out more

 

Debat: What do we mean by Aesthetics of the Political? 
9.11.2020 - Beursschouwburg 
free on reservation

Samah Hijawi together with Sandra Muteteri Heremans, Ogutu Maraya and Mirna Bamieh invites the audience to explore how the political takes its’ form in artistic practices of performance, image and text. Throughout the evening we will map out ideas of how artists and audiences produce and experience critical political resistance in artistic work.  How do we define ‘the political’? How do artists transform their critical thoughts into aesthetic form? And how does this criticality operate as political resistance?

Samah Hijawi is an artist and researcher completing her PhD in Art Practice. In her practice, she explores the aesthetics of representation in artworks that allude to the histories of Palestine. Her works have been shown in KANAL, Kunstenfestivaldesarts, Playgroundfestival, The AM Qattan Foundation; MoMA, Nadine Art Space Brussels, The Hayward Gallery in London; BOZAR and Beursschouwburg in Brussels.

Ogutu Muraya is an author, theatre-maker and storyteller. To him, art is an important catalyst for challenging one’s beliefs and for keeping alive the history that is retold in error or which remains hidden from the mainstream. His works have been shown in numerous festivals: among others, at La Mama (NYC), HIFA (Harare), Afrovibes Festival (Amsterdam) or Spielart Festival (Munich).

Sandra Muteteri Heremans is an art historian and filmmaker. In her Master theses, she focused on the power and representation of the symbol in the art theory of Aby Warburg. Heremans later discovered experimental film and made her first short The Yellow Mazda and His Holiness (2018).

Mirna Bamieh is an artist from Ramallah/ Palestine. Her project ‘Palestine Hosting Society’ is a live-art project in which she seeks to examine the culture of food in Palestine. The research unfolds as culinary interventions that construct and reconstruct the relationships of place, history, society and politics, through food. 

 

Cruel Images gesprek, screenings en discussies met Oraib Toukan, Miguel Peres dos Santos, Sabine Groenewegen, Maxime Jean-Baptiste, Ogutu Muraya en Sandra Heremans
6 & 7.12.2020 - BOZAR

 

 

Dit programma wordt gepresenteerd door SoundImageCulture en is gecureerd door Samah Hijawi.

In samenwerking met Chair Mahmoud Darwich, BOZAR, Pianofabriek en Beursschouwburg. Ondersteund door VGC, SCAM, SABAM for Culture, kunstenwerkplaats, OMAM/MSH

Ontwerp door daretoknow

Foto van Oraib Youkan

you might also like
 
Loading...