Van spraak tot zang, van tekst tot partituur, van onderzoek tot performance: dit kritisch-poëtische duo nodigt het publiek uit om mee na te denken over de productie en overlevering van geschiedenis(sen).
FRSH (search for an object in a pocket) is een kritische studie van de productie- en uitvoeringsmethoden van het discours: van spraak tot zang, van gebaar tot dans, van tekst tot partituur. Ver voorbij enig onderscheid tussen onderzoek en performance, richt poëtisch duo soto labor en nadjim bigou-fathi hun blik op de machtsdynamieken die bepalen hoe geschiedenissen worden geproduceerd en overgeleverd. Daarbij vragen ze het publiek om mee te denken – met hun oren en/of mond – over hoe we de kaarten opnieuw kunnen schudden. Concreet gaan soto labor (hen/hun) en nadjim bigou-fathi (hij/hem) aan de slag met theoretische en videografische materialen en zetten deze om in een/hun performatieve taal.
BIO
nadjim bigou-fathi (1990, FR) is ontwerper, beeldend kunstenaar en performer. Hij houdt zich bezig met het ontstaan van grenzen – van muren tot woorden – en de normatieve, territoriale of autoritaire dynamieken die erachter schuilgaan. Via curatoriële, sculpturale of performatieve projecten onderzoekt hij wachtende en verwachtende situaties, waarbij hij de machtsverhoudingen tussen de deelnemers in vraag stelt.
soto labor (1993, FR) is dichter, beeldend kunstenaar en performer. Sterk beïnvloed door hiphop als middel tot empowerment, onderzoekt hen verschillende vormen van vertellen en performen, en onder welke voorwaarden dit voor sommigen (on)mogelijk is. Hun kortverhalen, fabels, gedichten en rapteksten worden zo instrumenten voor politieke kritiek.