Mistige bassen aan het einde van de wereld.
CST+
€5 reductie / €0
"Hier, in de rode aarde, luisteren we naar ontelbaar veel stemmen. We komen samen. Ogen toe, mond wijd open, kokende woorden. Je voelt het geluid je huid raken. Haptisch. Niets gaat dieper dan dit. De aanraking is overal. Hier, in de rode aarde. Komen we samen."
In dit nieuwe hoofdstuk van de opera infinita presenteert Jota Mombaça een meeslepende en zintuiglijke luisterervaring waarin het collectieve gevoel verwikkeld raakt in de complexe spanning tussen extractie, die kenmerkend is voor de koloniale toe-eigening van de planeet en de elementaire veerkracht van de aarde. Gecomponeerd door Jota Mombaça, Denise Ferreira da Silva en Anti Ribeiro, is 'chapter A: the red earth' het resultaat van een collectief werkproces met kunstenaars en denkers uit Brazilië en België. Jota performt samen met de Brusselse kunstenaars Komi Agayi, Carolina Mendonça, Prince Nyamweya, Rose-Myrtha Vercammen, Fortuna Dorsant en Sékou Séméga.
In het Engels
45 minuten
Hou er rekening mee dat de bassen en het gebruik van een rookmachine in deze performance fysieke en emotionele reacties kunnen opwekken.
WIE?
Jota Mombaça is een indisciplinair kunstenaar wiens werk voortkomt uit poëzie, kritische theorie en performance. De sonische en visuele materie van woorden speelt een belangrijke rol in hun praktijk, die vaak verband houdt met antikoloniale kritiek en gender ongehoorzaamheid. Door middel van performance, visionaire fictie en situationele strategieën van kennisproductie, repeteren zij het einde van de wereld zoals we die kennen en de verbeelding van wat mag komen nadat het Modern-Koloniale subject van zijn podium is verdreven.
https://www.instagram.com/monstraerratik/
Denise Ferreira da Silva is hoogleraar en directrice van het Instituut voor Sociale Rechtvaardigheid (GRSJ) aan de Universiteit van British Columbia. Ze is de auteur van Toward a Global Idea of Race en co-editor van Race, Empire, and The Crisis of the Subprime (samen met Paula Chakravartty). Haar kunstgerelateerde werk omvat teksten voor publicaties in verband met de Biënnales van Liverpool en Sao Paulo 2016, Venetië 2017, en met Documenta 14; samenwerkingen, zoals het toneelstuk Return of the Vanishing Peasant met Ros Martin of de films Serpent Rain (2016) en 4Waters-Deep Implicancy (2018) met Arjuna Neuman; evenementen (performances, gesprekken en privésessies) en teksten binnen de Poethical Readings en de Sensing Salon, in samenwerking met Valentina Desideri.
https://www.instagram.com/livingcommons/
Anti Ribeiro is muziekproducer, pedagoog, curator en onderzoekster. Haar werk is gericht op de productie van geluidsdramaturgieën en soundtracks, elektronische muziek compositie, het cureren van filmfestivals, zowel als onderwijs en onderzoek op het gebied van oraliteit. Recente projecten zijn onder meer Fiction as a Weapon of War, een virtuele uitwisselingsruimte om andere werelden te dromen en/of aan deze wereld te ontsnappen. Ze is medeoprichtster van het SCAPA collectief in Recife, een initiatief gewijd aan de herkenning van inheemse en zwarte kunstenaars in Brazilië.
https://www.instagram.com/antiribeiro/