Nadita is Spaans voor klein niets. Lichaam en stem dienen als instrumenten die een klein niets voortbrengen.
11(reduction)
Muziek en een muzikale experimentele interpretatie van stemgeluid is een essentieel element en een rode draad doorheen het oeuvre van de Zweedse performer Alma Söderberg. Niet voor niets wordt ze de human sound and dance machine genoemd.
Alma over Nadita: “Ik wil met stem, beweging en ritme werken. Ik wil zo weinig mogelijk theatrale elementen gebruiken. Eigenlijk geen. Het is een bevestiging van de dingen waar ik me steeds op richt: lichamelijk geluid en beweging.”
Söderberg maakt performances waarbij geluid en beweging gelijkwaardige elementen zijn, ze herontdekt in haar praktijk steeds hoezeer die twee zich verstrengelen. In Nadita zijn haar lichaam en stem dan ook de belangrijkste instrumenten om dat kleine niets te laten ontstaan.
Muziek is een essentieel onderdeel in alle projecten van Alma Söderberg. Alma woont en werkt in Brussel als choreograaf, performer en muzikant. Na haar studies aan de SNDO, de afdeling choreografie van de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam, maakte ze Cosas, Travail, A Talk en Nadita. Samen met Hendrik Willekens creëerde ze Idioter en maakt ze deel uit van de band John the Houseband.
➤ DOUBLE BILL: Sarah van Lamsweerde Cast Witnesses
30'
SE | concept & performance: Alma Söderberg | Production: Manyone Co-produced by: Het Veem Theater, STUK, BUDA, Vooruit in the frame of the European Network DNA (Departure an Arrivals). | Supported by: MDT, Pianofabriek, Kulturrådet | Co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union
In the framework of THE FUTURE IS FEMINIST.