Vijf acteurs vertalen de visie op racisme en identiteit uit de mythische jaren ‘60 naar het nu.
11 (reduction)
If there weren’t any black you’d have to invent them is een film van Johnny Speight uit 1968. Bijna exact 50 jaar na het uitkomen van deze film spelen 5 acteurs zich in een reënactment de pleuris. Ze doen dit door maar liefst 16 rollen te vertolken!
Aurelie Di Marino, Farbod Fathinejad, Benjamin Op de Beeck, Kaat Arnaert, Nona Buhrs en Ahilan Ratnamohan het script als een historisch document binnenste buiten. Is het verlangen naar segregatie een inherent menselijk kenmerk? Hebben we het vrijheidsdenken helemaal geïncorporeerd? Wat schiet er nog over van de verzuilde maatschappij waar Speight de draak mee stak? Wie speelt vandaag welke rol? Hoeveel verschillende rollen kan de 21e-eeuwse mens tegelijkertijd op zich nemen? Wat is er veranderd en wat hetzelfde gebleven? Wat is er complexer geworden?
Al spelende proberen ze om Speights visie op racisme en identiteit uit de mythische jaren ‘60 naar het nu te vertalen: een anachronistische spiegel die akelig veel van het heden onthult.
Gebaseerd op het filmscenario 'If There Weren't Any Blacks You'd Have to Invent Them’ van Johnny Speight
Van en met: Aurelie Di Marino, Farbod Fathinejadfard, Benjamin Op de Beeck, Ahilan Ratnamohan, Nona Buhrs, Kaat Arnaert
Dramaturgie: Dries Douibi
Techniek: Gregor Van Mulders, Delphine Dupont
Decor: Jozef Wouters / Decoratelier & Tim Vanhentenryk
Kostuums: Atelier Ad Hoc
Productie: Kunstenwerkplaats Pianofabriek Coproductie: d e t h e a t e r m a k e r, Beursschouwburg, De Grote Post, C-Mine
Met steun van Vlaamse Overheid, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Het Bos, Kunstencentrum BUDA
Met dank aan: Btissame Bourrich, Merel Van de Gehuchte, Elsemieke Scholte, Karlien Vanhoonacker, Johan Dehollander, Delphine Coërs
BE
In the framework of THE FUTURE IS FEMINIST.