Het Filipijnse sneeuwwitje: van kleine bijrol tot vrolijke hoofdrol.
Sneeuwwitje kennen we allemaal als het immer vrolijke, glimlachende meisje. In Disneyfilms en pretparken is sneeuwwitje hét schoolvoorbeeld van een happy girl. Van Los Angeles tot Hong Kong betoveren allerhande prinses-actrices het publiek door te zwaaien en te lachen.
Choreograaf Eisa Jocson, die in Manila woont, observeert dit schijnbaar universele geluk vanuit een bepaald perspectief: Disneyland Hong Kong is de grootste werkgever voor Filipijnse dansers in die regio. Door hun huidskleur worden ze echter alleen in betekenisloze schaduwrollen gecast.
In Princess draait Jocson samen met performer Russ Ligtas de rollen om. Ze analyseren en reconstrueren de prototypische lichaamstaal, het gedrag, de stem van de geïdealiseerde fantasy prinses. Doordat sneeuwwitje niet door een witte actrice gespeeld wordt, herschrijft het duo herschrijft als het ware het voorgeprogrammeerde, dominante narratief. Plots wordt het Filipijnse lichaam dat meestal een rol krijgt in de marge gekatapulteerd naar een rol in het vrolijke centrum van de aandacht.
AFTERTALK
After the performance we'll invite you to a conversation with Eisa Jocson and Ciska Hoet. Ciska Hoet is journalist and co-director of RoSa, expertise center on gender & feminism.
60'
EN spoken
PH | Choreography: Eisa Jocson | Performance: Eisa Jocson, Russ Ligtas | Music: Marc Appart | Creative Presence: Arco Renz & Tang Fu Kuen | Light Design: Florian Bach | Coaching: Rasa Alksnyte | Production Management: Anne Kleiner
Supported by the NATIONALES PERFORMANCE NETZ (NPN) International Guest Performance Fund for Dance, which is funded by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media on the basis of a decision by the German Bundestag.
In the framework of THE FUTURE IS FEMINIST.