De choreografie NOIRBLUE creëert een fictieve link tussen twee kleuren: de zwarte van een huid en een ultramarineblauw pigment.
Ooit bestond blauw niet. In sommige oude talen zoals het Grieks, Japans of Hebreeuws bestond er geen woord om deze kleur te beschrijven. Sommige geschiedkundigen verklaren die talige afwezigheid door het zeldzame voorkomen van de blauwe kleur in de natuur. Anderen zeggen dat weer dat het komt doordat sommige samenlevingen niet sterk genoeg ontwikkeld waren om die kleur te registreren, produceren of zelfs te zien. In de talen waar de kleur blauw eerst niet bestond, werd het woord afgeleid van de kleur zwart.
Als we even de discipline dans onder de loep nemen, merken we dat de kleur zwart bijzonder aanwezig is, bijna als enige kleur. Welke bewegingen zouden ontstaan als we dezelfde etymologische procedure zouden toepassen op een choreografie? Hoe ziet een blauwe dans eruit die als afgeleide ontstaat van een dans, die we als zwart beschouwen? Van een sacrale, traditionele en populaire vorm tot de huidige manifestaties en betogingen, gerelateerd aan zwarte bevolkingsgroepen in Afrika en de diaspora?
FR
Choreography, dramaturgy, costumes and objects, interpretation – Ana Pi | Original Soundtrack – Jideh High Elements | Lights – Jean-Marc Ségalen | Preparations for this dance with – Taata Mutá Imê, Samuel Mwamé, BesreKè Ahou, Ousmane Baba Sy | Diffusion : Sarah de Ganck / Art Happens | Production – Ana Pi & Météores | Plateforme chorégraphique | Co-productions & Partners : Théâtre de Vanves // Studio residence - Centre National de la Danse // Technical residence - Das Plateau aux Ulis - Espace culturel Boris Vian // Laboratory residence - ROSA ass. 1901 // partnership - Festival Circular - Vila do Conde - Portugal // partnership
NOIRBLUE is dedicated to international activist movements #JovemNegroVivo and #BlackLivesMatter, as well as those who preceded them, demanding freedom, dignity and health for Black people worldwide.
In the framework of THE FUTURE IS FEMINIST.