Rósa Ómarsdottir Traces

Immersieve, tactiele voorstelling waarbij het publiek in een steeds veranderend decor plaatsneemt.

dans
FR 24.11.2017 20:30 première
SA 25.11.2017 20:30

"A thin layer of moss covers everything; green fur covers everything.
The landscape is moving. She is moving.
Here, where we are, everyone is alive. 
Here, everything is alive.
That mountain looks like a jellyfish. That plant is smoking. 
She makes it rain - just for a moment. Nature, she sings. Nature adjacent.
The humming chord between a person and a thing. An ear, an eye, an anything, a nothing, not above or outside, a fancy, a chimera.
Everything is breathing in this world."

 

Traces is een multi-zintuiglijke installatie/performance die de grenzen tussen onszelf en de omgeving vervaagt en onze plaats op aarde bevraagt. Ómarsdóttir onderzoekt of en hoe antropomorfe praktijken (waarbij menselijke eigenschappen toegeschreven worden aan dieren, planten of objecten) hun eigen omgeving kunnen beïnvloeden. 

De toeschouwers en dansers bevinden zich in een magisch, dynamisch en steeds wijzigend landschap van planten, water en geluid waarin het na verloop van tijd niet meer duidelijk is of de scenografie de dansers aanstuurt of omgekeerd… Een beetje zoals in real life!

“Maybe it is worth running the risks associated with anthropomorphism (superstition, devinization of nature, romanticism) because it, oddly enough, works against anthropocentrism: a chord is stuck between person and a thing, and I am no longer above or outside a nonhuman environment”.  ——— Jane Bennett, Vibrant Matter

☞ BIO
Rósa Ómarsdóttir is een Ijslandse choreografe die in Brussel woont. Ze studeerde dans en choreografie aan de Icelandic Academy of the Arts aan P.A.R.T.S. in Brussel waar ze afstudeerde in 2014. In 2015 kreeg Rósa een beurs van DanceWeb waarmee ze kon deelnemen aan Impulstanz. Ze maakte voorstellingen in samenwerking met Inga Huld Hákonardóttir, Wilhelm Scream en The Valley. Met Ásrún Magnúsdóttir en Alexander Roberts werkt Rósa aan een onderzoeksporject over perifere dansgemeenschappen, hun relatie met dansgeschiedenis en het concept 'secondhand knowledge'. In haar nieuw doet Rósa verder onderzoek naar de relatie tussen lichaam en geluid, kostuums, stoffen en scenografie.

60'

IS | Choreography: Rósa Ómarsdóttir | Dancers: Tiran Willemse, Kathryn Vickers, Inga Huld Hákonardóttir and Kinga Jaczewska | Dramaturgy: Dries Douibi | Scenography: Ragna Þórunn Ragnarsdóttir | Music: Sveinbjörn Thorarensen | Costumes: Ragna Ragnarsdóttir & Wim Muyllaert | Light and Tech: Elke Verachtert | Production: Kunstenwerkplaats Pianofabriek | Production Manager: Sinta Wibowo | Co-production: Kunstencentrum BUDA, Beursschouwburg, MDT Stockholm, Teaterhuset Avant Garden. | Supported by: Stuk Leuven, WpZimmer, Flemish Arts Fund, Nordic Culture Contact, Brussels VGC, Nordic Culture Fund and Reykjavík Culture Fund | Thanks to: Jeanne Colin, Sandy Williams, Dianne Weller, Hákon Pálsson & Elke Lotens

In the framework of THE FUTURE IS FEMINIST.

see also
 
Loading...