Storytelling Night w/ Mlondiwethu Dubazane, Lucile Saada Choquet & Panamby

Een oefening in diepgaand luisteren en samenzijn met elkaars complexiteiten en voorouderlijke erfenissen.

sound, performance
FR 22.03 20:00

20:00 Mlondiwethu Dubazane
21:00 LUCILE SAADA CHOQUET
22:00 PANAMBY

 

MLONDIWETHU DUBAZANE, INTONE

sound performance, duur 45 minuten, gouden zaal

 

intoneren
in de toonwereld, muziek die voortkomt uit de vermenigvuldiging van één,
in de toonwereld,
spontane organisatie en muziek van de geest -
nu,
ontrafeld tot dit briljante mysterie,
intoneren
met een stijging en daling van de stem,
een verheven toewijding,
een gevoel van passie.
ik werd wakker en bad om kracht.
de vloed trekt,
een opening.

klankstroom van inspiratie, klankstroom van licht, klankstroom van leven, klankstroom van meeslepende emotie, klankstroom in de ruimte achter onze ogen, de klank van het leven. klankstroom van het geluidloze klinken, klankstroom van luisteren, klankstroom van het hart, 
inspireer een energiebeweging om ons heen. 

Met zijn performance nodigt Mlondiwethu ons uit om te intoneren, om ons in het moment te verankeren dankzij de poëtica van geluid. Het is een uitnodiging om actief, rustig en bewust te luisteren en te horen, om ons te verbinden met lichamen en verhalen die dezelfde geluidsruimte delen.

 

Mlondiwethu Dubazane is een Zuid-Afrikaanse geluidsontwerper, spontane geest, muziekbeoefenaar en performer. Zijn visie is gericht op het cultiveren van een hartelijke gevoeligheid in geluid en praktijk. Elke dag luistert Mlondiwethu naar de ruimte achter zijn ogen, achter zijn buik, achter zijn bekken, achter zijn hart. Hij beschouwt zijn muziek als een offer aan de inspiratie die in ieder van ons bruist. Mlondiwethu deelde onlangs een nieuwe track getiteld 'for what occurs at the depth of experience', die beschikbaar is op alle streamingplatforms.

 

LUCILE SAADA CHOQUET, La Station SAADA, een plek om te luisteren en te lezen

performance / lezing, duur 45 minuten, in FR, beurscafé

Als kind las ik uit plichtsbesef. Als jongvolwassene kwam de praktijk van het lezen – dat moment waarop je het gevoel hebt dat de woorden voor jou geschreven zijn – als een verrassing diepe wonden helen. De schaamte om zwart te zijn veranderde geleidelijk in trots, onverklaarbare woede werd legitiem en bovenal ging er een horizon van dromen voor me open, of beter gezegd, ik begreep dat ik naar de realiteit kon handelen. Ik moest een lichaam hebben, het niet langer laten sterven en me verbinden met andere mensen die, net als ik, geweld hadden ervaren. Dit is een uitnodiging om deel te nemen aan mijn denkbeeldige gesprek tussen Frantz Fanon en Elsa Dorlin. Twee denkers die mijn praktijk als performer en regisseur voortdurend inspireren. Kunnen we in 2024 collectief luisteren naar niet-narratieve denkbeelden? Samen zullen we dekolonisatie, zelfverdediging en poëtisch en politiek verzet bespreken. 

 

Lucile Saada Choquet (zij/geadopteerd - FR) woont en werkt als dekoloniale kunstenares in Brussel. Ze studeerde podiumkunsten in Normandië en volgde een acteursopleiding aan Arts²/Ecole Supérieure des Arts (België). Haar artistieke achtergrond is doordrenkt van een racistische, eurocentrische cultuur. Daarom stelt ze haar eigen artistieke taal in vraag door te experimenteren met dekoloniale praktijken in al haar artistieke handelingen. Als een 'artivist' die zich bezighoudt met sporen, ensceneert ze politieke lichamen door acteren, dramaturgie, performance en installatie nieuw leven in te blazen. Haar eerste productie 'Jusque dans nos lits' plaatst ze in de context van collectieve reparatie voor koloniale trauma's, waarbij ze radicale artistieke keuzes maakt rond representaties van gender, afkomst en sociale klasse. Sinds 2021 is Lucile Saada lid van het Collectif Associé van het Théâtre Le Rideau (Brussel). Daarnaast is ze partnerkunstenaar van het Théâtre Varia (Brussel) en geassocieerde kunstenaar van het Théâtre de Liège voor 2024-2028. Momenteel voert ze een artistiek onderzoek naar transraciale en transnationale adoptie in het kader van het European Future Laboratory. Met haar werk won ze de Jo Dekmine Prijs in 2022 en de Maeterlinck Prijs voor 'Beste Ontdekking' tijdens het seizoen 2022-2023 voor 'Jusque dans nos lits'.

 

PANAMBY, ABISSAL

sound performance, duur 50 minuten, gouden zaal

In het langzame verkeer van de bevalling en het verwerken van verdriet begon ik me te wassen met vele wateren. Er waren baden in de zee, de rivier, een wastafel, met kalebassen, emmers, regen en kruiden. ABISSAL's diepe watertongen weerspiegelen het firmament, een lied ter viering van zielen. Een sonische verschijning voor massale zorg en rouw. Van de grote Kalunga, de eindeloze afgrond van de zee, die zwarte, verhandelde lichamen vangt die in vervoering zijn gebracht door ontsnapping en ballingschap, tot de diepe, zwarte afgrond van de lucht, de thuisbasis van lichamen en bewegingen die deel uitmaken van onze diffuse, mysterieuze afstamming. Een configuratie van vloeibare duisternis, verduistering, stemmen die labyrinten door de tijd banen, verwarrende perspectieven, wazig zicht, een dichte ruimte die opzwelt door de symbiose van onmogelijke wezens. Schaduw voor de ogen, een sonische duik door beelden die worden onthuld door de oren van het lichaam. Omi, Emi, Ori. Water, adem en een lichtgevend hoofd. Botten, fossielen, voorouders begraven in de oceaan. Laat hun stemmen weerklinken. Hoor hun ontwapenende roep met mij.

 

Panamby is een kunstenaar, de-educator, PaMa (niet-binaire ouder) met een Master en Phd in kunst. Zijn praktijk is gewijd aan onderzoek en creatie rond psychofysische grenzen tijdens praktijken van lichaamsmodificatie, geluid, materie en dromen in rituele ervaringen, verschijningen en visioenen. Hij volgt helende paden door verschillende Braziliaanse gebieden. Hij begon geluiden te genereren als een obscure poëtische praktijk, aangezet door het proces van zwangerschap en bevalling, een poging om het onzichtbare aan te raken en in andere talen te communiceren. Als winnaar van de Amina Paula Barros Visual Arts Prize (2020, Maranhão/BR) en de Tomie Ohtake Arts Prize (2022, São Paulo/BR) heeft hij deelgenomen aan residencies en festivals zoals LabSonora (Manaus/AM), Sonido (Belém/PA), Novas Frequências (Rio de Janeiro/RJ), The Listening Affect (Porto/PT), MIT-SP (São Paulo/SP), Santiago A Mil (Santiago/CL) en Prague Quadrennial of Performance Design and Space (Praag/CZ).

see also
 
Loading...