Tashweesh festival
Salma Said & Miriam Coretta Schulte Behind your Eyeballs

performance

Salma Said & Miriam Coretta Schulte Behind your Eyeballs

TASHWEESH FESTIVAL performance
TU 04.10 20:30

Hoe komt een archief tot leven? Kan het een portaal worden naar nieuwe toekomsten?

Door op vriendschap en performance in te spelen, nemen Salma Said en Miriam Coretta Schulte ons mee op reis naar hun futuristische videowereld. In een ruimte die door kunstenares Jasmine Metwaly werd ontworpen verkennen de twee kunstenaressen, tussen de videoprojecties en autobanden, het subversieve videoarchief 858. Deze getuigenis van de Egyptische revolutie van 2011 wordt geconfronteerd met de potentie van choreografische mnemotechnieken. Geleid door de klanken van muzikant Leila Moon reist het publiek mee door ruimte en tijd. In elke stad nodigen Salma en Miriam een gast uit op het podium die een eigen archief voorstelt. 

ca. 100 min.
In het Engels, Frans en Arabisch

Miriam Coretta Schulte (1987) is theatermaakster en performer. Ze groeide op in Frankfurt en studeerde Performance Studies en Theater Regie in Duitsland en Frankrijk, en verdeelt nu haar tijd tussen Zwitserland en Egypte. Schulte ontwikkelt performatieve settings, lezingen en workshops zowel op als buiten het toneel, en werkt daarbij vaak samen met dansers en choreografen om zowel de mogelijkheden als de onmacht van lichamen en hun ficties te onderzoeken. Gefascineerd door de manier waarop we lichamen op nut beoordelen wenst ze hun verloren mogelijkheden te herontdekken, met name dankzij de zelf ontwikkelde "Hack-No-Tech", een danstechniek die gebruikt wordt om informatie in het lichaam op te slaan via spiergeheugen.
https://schultemc.wordpress.com/

Salma Said (Caïro/EGY) (*1985) wisselt graag performance & mediakunst, activisme, en onderzoek af. Ze studeerde literatuur, film en culturele antropologie met de nadruk op gender en activisme in Egypte. In 2011 was Salma mede-oprichtster van Mosireen, een non-profit media collectief dat (in 2018) het grootste videoarchief van de Egyptische revolutie heeft uitgebracht The 858 Archive of Resistance. Salma is als schrijfster en speelster betrokken geweest bij verschillende film- en theaterprojecten, waaronder: fictiefilm Rabie 89 (2010) van Ayten Amin, theatervoorstelling Lessons in Revolting (2011) van Laila Soliman en "rosa & louise -a feminist manifest" (2018) van Ariane Koch & Sarina Scheidegger. Haar meest recente werk is de theatervoorstelling Behind Your Eyeballs (2021) samen met Miriam Coretta Schulte en de korte film When in Berlin (2021), van Sondos Shabayek. Salma en Miriam werken momenteel aan een artistiek onderzoek en performance over asielrecht.

 

Tijdens de tournee van deze voorstelling nodigen Salma en Miriam in elke stad een lokale gast uit op het podium die hun eigen archief voorstelt. 

In Basel:

Gaby Fierz 
and the missing archives of migrant life in Switzerland.

Oliver Roth 
and the idea of language as an involuntary archive of patriarchy.

Sascha Rijkeboer 
and their non-binary queer body archive.

Ariane Andereggen  
and her life in, with, through archives as a performance artist.

Franca Schaad 
and the holes in Swiss states archives when it comes to the representation of women’s movements.

In Leipzig:

Muriel Zibulla & Monika Krajka
and the feminist movement in the GDR 89/90.

Micha Kranixfeld 

and the oral history of the disappeared town of Eythra, Germany. 

Chris Herzog
and godparenthood of the youth for Holocaust memories.

In Bern:

Leila Moon  
and archiving music as a DJ practice. 

Daniela Brugger
and re-writing history and archives of the present from a feminin*ist*queer point of view.

Laura Stoffel
and an ethnographic sound archive of the city of Bern during pandemic lockdown.

In Tunis:
Leyla Dakhli 
and the archives of a Moroccan feminist women journal.

Arwa Labidi
and the files of “suspect persons” in the archive of the French secret service during colonial times in Tunisia.


Concept en uitvoering: Salma Said & Miriam Coretta Schulte
Dramaturgie: Johanna-Yasirra Kluhs
Podium en video: Jasmina Metwaly
Lichtontwerp: Demian Wohler
Muziek en geluid: Leila Moon
Technische coördinatie: Hamza Badran
Choreografisch advies: Tyra Wigg
Productiemanager: Felix Worpenberg
Archief te gast in Brussel: Gérald Kurdian / Hot bodies for the future
Coproductie: Kaserne Basel, Schlachthaus Theater Bern en Schauspiel Leipzig
Gesteund door Fachausschuss Tanz & Theater BS/BL, Pro Helvetia, Ernst Göhner Stiftun
Medegefinancierd door het Creative Europe Programma van de Europese Unie